
Atlantic Council
EURASIA CENTER

US INTERNATIONAL 
BROADCASTING:
Recommendations from  
the Eurasian Experience

Thomas Kent





ISBN-13: 978-1-61977-585-5

Cover: Signboard on the headquarters building of Radio Free Europe / Radio Liberty international organization 
in Prague. Alexey Vitvitsky/Sputnik

This report is written and published in accordance with the Atlantic Council Policy on Intellectual Independence. 
The authors are solely responsible for its analysis and recommendations. The Atlantic Council and its donors 
do not determine, nor do they necessarily endorse or advocate for, any of this report’s conclusions.

April 2019

US INTERNATIONAL 
BROADCASTING:
Recommendations from  
the Eurasian Experience

Thomas Kent

Atlantic Council
EURASIA CENTER





US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

iiiATLANTIC COUNCIL

TABLE OF CONTENTS

EXECUTIVE SUMMARY & INTRODUCTION	 1

THE MISSIONS OF  
US INTERNATIONAL MEDIA	 2

US INTERNATIONAL MEDIA IN EURASIA	 6

Audience and content	 6
USAGM in Russia: Barely tolerated	 6
USAGM in Ukraine: Appreciated by authorities, and not	 8
USAGM in Moldova: A pivotal role?	 10
USAGM in Georgia: A different challenge	 11

RECOMMENDATIONS	 13

Cross-regional recommendations for USAGM 	 13
Regional recommendations:	 14

ABOUT THE AUTHOR	 15



US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

iv ATLANTIC COUNCIL



US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

1ATLANTIC COUNCIL

EXECUTIVE SUMMARY & INTRODUCTION

1	 FY2017 spending was $794 million. “2018 Comprehensive Annual Report on Public Diplomacy & International Broadcasting,” United 
States Advisory Commission on Public Diplomacy, December 2018, p.30, https://www.state.gov/documents/organization/287683.pdf.

2	 “Record audience growth for independent reporting aided by demand in China, Iran and Russia,” USAGM press release, November 20, 
2018, https://www.usagm.gov/2018/11/20/record-audience-growth-for-independent-reporting-aided-by-demand-in-china-iran-and-
russia/.

Russian information operations are carefully curated 
for each country that Moscow targets. For their own 
citizens, Russian media describe their country as 
all-powerful, yet the victim of constant plots and slan-
der. Moldovans are told a predatory European Union 
(EU) is impoverishing the country and tearing it from 
Moscow’s benevolent orbit. The message to Ukrainians 
is that their country is a corrupt and incompetent state 
ripe for an extremist coup. In Georgia, Moscow aligns 
itself with those who claim the EU and NATO are bent 
on destroying the nation’s social and religious values.

Perhaps the most important US tool for contesting 
these narratives, directly to the populations Moscow 
targets, is US international broadcasting. A far cry 
from the precarious shortwave operations that did 
battle with Soviet jammers in the Cold War, US gov-
ernment-funded networks now pump out content on 
television, radio, the web, and social networks, oper-
ating in sixty languages. Audiences in the formerly 
Soviet countries of Eurasia are a particular target of 
these services.

The United States invests nearly $800 million a year1 
in the five networks, which are overseen by the US 
Agency for Global Media (USAGM), formerly known as 
the Broadcasting Board of Governors. The networks, 
which USAGM says reached 345 million people weekly 

in fiscal year 2018, 2 not only produce and distribute 
their own programming, but also help develop inde-
pendent journalism in the countries they serve.

Yet, despite their broad array of content and growing 
audiences, US international media, such as the Voice of 
America (VOA) and Radio Free Europe/Radio Liberty 
(RFE/RL), have been targets of constant domestic crit-
icism. Congress has questioned the networks’ structure 
and effectiveness, ordering repeated, disruptive reor-
ganizations. The policy debate has only intensified in 
recent years as influence operations from Russia and 
elsewhere have grown more far-reaching and effective.

This paper will look first at fundamental issues of prin-
ciple and mission that continue to fuel the debate 
over US international media. It will then assess the 
broadcasters’ challenges and performance in Russia, 
Ukraine, Moldova, and Georgia. The paper concludes 
with recommendations on USAGM operations in those 
four nations and on the agency’s work as a whole. The 
recommendations address the perpetual question of 
whether the networks should be a public diplomacy 
tool or independent news sources; the value of the net-
works’ individual brands; the need to make audience 
research a far more central element of network oper-
ations; and the importance of better preparation for 
worst-case scenarios.



US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

2 ATLANTIC COUNCIL

THE MISSIONS OF  
US INTERNATIONAL MEDIA

3	 “VOA Through the Years,” VOA Public Relations, accessed December 18, 2018, https://www.insidevoa.com/a/3794247.html.
4	 The nomination of Michael Pack was sent to the Senate June 4, 2018, and he was renominated on January 16, 2019.
5	 “A Budget for a Better America,” Fiscal Year 2020, The White House, retrieved March 21, 2019. https://www.whitehouse.gov/wp-

content/uploads/2019/03/msar-fy2020.pdf..
6	 S.3654, which limits the CEO’s powers and provides more oversight of his activities,  was approved November 28, 2018, by the Senate 

Committee on Foreign Relations. It did not progress further in the 115th Congress but its advocates remain. See Thomas Kent, “More 
oversight of America’s international media networks a good idea,” The Hill, last updated December 3, 2018.

7	 “US Agency for Global Media FY 2020 Congressional Budget Justification,” US Agency for Global Media, accessed March 21, 2019, 
https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2019/03/USAGMBudget_FY20_CBJ_3-15-19.pdf.

8	 United States International Broadcasting Act of 1994, as amended, Title III of Pub.L. 103–236 (1994), https://legcounsel.house.gov/
Comps/United%20States%20International%20Broadcasting%20Act%20Of%201994.pdf.

9	 “Rumors, Myths and Untruths,” USAGM, accessed December 18, 2018, https://www.usagm.gov/rumors-myths-untruths/.
10	 United States International Broadcasting Act of 1994 as amended, Title III of Pub.L. 103–236 (1994) as amended through PubL. 114–328 

(2016), retrieved Dec. 18, 2018, https://legcounsel.house.gov/Comps/United%20States%20International%20Broadcasting%20Act%20
Of%201994.pdf.

Why do US international media exist? Few debate the 
need for a strong US capacity to speak to the world, 
particularly amid the disinformation and propaganda 
of the present day. But the message to be delivered by 
those media has often been controversial. VOA, which 
started broadcasting in 1942, was a frequent object of 
Cold War debate about whether its core job was news 
reporting or serving US foreign policy.3 Meanwhile, ad-
ditional congressionally funded broadcasting networks 
were created to promote democratic values internally 
in the nations they targeted: Radio Free Europe/Radio 
Liberty for Russia and its satellites in 1950, Radio y 
Televisión Martí for Cuba (initially a radio-only service) 
in 1985, Radio Free Asia (RFA) in 1996, and Middle East 
Broadcasting Networks in 2004.

At present, USAGM’s operations are under scrutiny 
again:

¡¡ The administration has nominated a new CEO 
for the agency, triggering a confirmation pro-
cess, and in turn another debate about USAGM’s 
raison d’être and structure.4

¡¡ The White House, impatient with a “tepid and 
fragmented” US response to disinformation 
by rival nations, has vowed to “re-examine 
legacy delivery platforms for communicating 
US messages overseas”–including the USAGM 
networks.5

¡¡ Congress, which dramatically overhauled 
USAGM’s management structure in 2016 to 
give a single CEO sweeping powers over all the 

networks, continues to review some of those 
decisions.6

¡¡ The president’s proposed FY 2020 budget calls 
for sharp cuts in USAGM operations, including 
eliminating four services. While the cuts may 
well be restored by Congress, the effectiveness 
of these services may be closely reviewed.7

Some of the debate about US broadcasting stems from 
contradictions in the fundamental law that governs 
USAGM operations. The International Broadcasting Act 
(IBA) of 19948 tasks the broadcasters with “advancing 
the goals of United States foreign policy,” supporting 
“freedom and democracy,” and assuring “clear and ef-
fective presentation of the policies of the United States 
Government.” 

Yet the act also states US broadcasting must uphold 
“the highest professional standards of broadcast jour-
nalism” and guarantees the networks’ “professional in-
dependence and integrity.” USAGM and the networks 
have long pointed to this wording as a “firewall” that 
prevents the networks from becoming a government 
mouthpiece.9 However, congressional and adminis-
tration figures have often argued that the networks 
should be at least an extension of US public diplomacy, 
and at most a weapon against US adversaries.

The idea of US international media serving adminis-
tration goals was enhanced by congressional changes 
to the IBA in 2016.10 The amended act abolished the 
bipartisan Broadcasting Board of Governors, which had 
overseen the networks since 1994, and transferred its 



US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

3ATLANTIC COUNCIL

authority to a single USAGM CEO.11 This presidentially 
appointed official was given sweeping power to “di-
rect” all five networks, hire and fire their chief execu-
tives and move funds among them with little limitation, 
irrespective of the specific appropriations Congress 
makes for each network.

For its part, USAGM has sometimes emphasized that 
the networks are adjuncts of US policy and at other 
times accented their independence. In March 2018, 
the agency announced that its five-year strategic plan 
would “advance America’s national interests and work 

in tandem with the Administration’s National Security 
Strategy.”12 Its CEO, John F. Lansing, declared on 
September 12 that the agency “has fully joined the in-
formation battlefield.”

The next month, USAGM publicly reasserted in a news 
release that the agency is “an independent federal 
agency that provides accurate, professional, and ob-
jective news,” but also that its global priorities “reflect 
US national security and public diplomacy interests.”13

In fact, while the networks are obviously headed by 
executives who endorse broad American principles, 
they operate free of day-to-day government diplo-
matic or strategic control. In my time at RFE/RL, no 
State Department, embassy, or congressional official 
ever tried to give me orders on content (though they 

11	 The board continues to meet because of technicalities pending its official dissolution.
12	 “US international media’s approach aligns with National Security Strategy,” USAGM, March 14, 2018, accessed December 18, 2018, 

https://www.usagm.gov/2018/03/14/board-meeting-march-14/.
13	 John F. Lansing, “US Government Media Agency Rebrands,” Broadcasting Board of Governors news release, August 22, 2018, accessed 

December 18, 2018, https://www.prnewswire.com/news-releases/us-government-media-agency-rebrands-300701142.html. 
14	 For instance, an independent study of US international broadcasting in 2015 concluded that the networks “are not independent news 

agencies, as if they were CNNs that happen to receive their funding from the US government. To justify the investment, its activities 
must be tied to America’s strategic interests. Purveying ‘objective journalism’ is by itself insufficient reason for US international 
broadcasting to exist.” S. Enders Wimbush and Elizabeth Portale, “Reassessing US International Broadcasting,” Wilson Center, March 
2015, p. 5.

15	 Alexander Gabuyev, “Нет никакой объективности” [There is no objectivity], Kommersant, April 7, 2012, https://www.kommersant.ru/
doc/1911336.

16	 “Celebrating 75 years of Voice of America,” Broadcasting Board of Governors news release, February 1, 2017 accessed February 18, 
2018, https://www.prnewswire.com/news-releases/celebrating-75-years-of-voice-of-america-300400574.html.

17	 A typical elaboration of this difference is contained in David A. Hennes, “U.S. International Broadcasting: An Assessment for Reform,” 
Congressional Research Service, Report CRS-25, August 1, 1991.

did sometimes offer opinions). Over time, the USAGM 
networks have probably taken as much criticism for 
not being tightly aligned with US strategic interests14 as 
for supposedly being organs of US propaganda.

In Russia’s view, however, there is no question that 
the USAGM networks are all US government influence 
tools. Not only is it tactically advantageous for Russian 
officials to make such accusations, but they seem in-
capable of imagining otherwise. Margarita Simonyan, 
director of Russia’s RT television network, has declared 
that “there is no objectivity” in international media.”15 
To Russian officialdom, the fact that the US secretary 
of state is an ex officio member of the Broadcasting 
Board of Governors only confirms that the USAGM net-
works are cut of the same cloth as RT, Sputnik, and 
other official Russian outlets. 

Further complicating the structure of US international 
media is the fact that VOA and the Martís are them-
selves governmental organizations under USAGM, while 
Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio Free Asia, and 
Middle East Broadcasting Networks are private compa-
nies with non-federal employees. They are financed by 
congressional grants, which USAGM administers.

Some of the differences between government and pri-
vate broadcasters are administrative, but while others 
go deeper. VOA’s mission is to “tell America’s story.”16 
By contrast, the grantees’ job is to advance democracy 
by serving as “surrogate” domestic media in countries 
where robust, free media do not exist. 17

Thus, the grantees are a voice less of America than 
of democratically minded people in the countries they 
serve. The grantees’ status as private companies, rather 
than US government agencies, adds critically to their 
authenticity as the voice of local people. It helps main-
tain their effectiveness whether or not the American 
administration of the day considers human rights a 

“In Russia’s view, however, 
there is no question that the 
USAGM networks are all US 
government influence tools.”

https://www.prnewswire.com/news-releases/us-government-media-agency-rebrands-300701142.html
https://www.kommersant.ru/doc/1911336
https://www.kommersant.ru/doc/1911336
https://www.prnewswire.com/news-releases/celebrating-75-years-of-voice-of-america-300400574.html


US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

4 ATLANTIC COUNCIL

major concern. The grantees’ staffs in repressive coun-
tries can also avoid being labeled as reporting directly 
to employees of the US government. 

Since audiences in some twenty languages18 receive pro-
gramming from both VOA and a grantee, maintaining the 
distinction between the two missions is essential. The re-
sponsibility for this lies ultimately with USAGM,19 which 
oversees the finances and strategy of all five networks. 

In the past, the individual networks, at times, have 
competed before Congress for funding. Trying to end 
this spectacle, USAGM has worked hard to make them 
an integrated force, with USAGM’s own leadership front 

18	 “FY 2017 Performance and Accountability Report,” Broadcasting Board of Governors, November 15, 2017, p.13, accessed December 18, 
2018, https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2017/11/BBG_FY_2017_PAR.pdf.

19	 In the view of the authors of the 2015 Wilson Center report, “The traditional division of US international broadcasting into public 
diplomacy and surrogate missions should be strengthened and deepened. Both roles are critical but distinctions must be drawn more 
sharply. Today, however, tension over the public diplomacy and surrogate roles has grown, diluting mandates and creating duplication. 
The surrogate function should not be jumbled together with public diplomacy.” Wimbush and Portale, Reassessing U.S. International 
Broadcasting, p. 4. 

20	 “Current Time Fast Facts,” accessed December 31, 2018, http://tinyurl.com/y2q9wk5j
21	 Charles S. Clark, “U.S. Global Media Agency Launches Farsi Service to Reach Iranians,” Government Executive, September 18, 2018, 

https://www.govexec.com/defense/2018/09/us-global-media-agency-launches-farsi-service-reach-iranians/151346/.
22	 “The Dragon’s Reach: Tracking China’s Economic Power Play,” accessed December 18, 2018, http://silkroadregained.com/.
23	 The English fact-checking site Polygraph.info is largely run by VOA and the Russian site Faktograph.info by RFE/RL. However, both 

bear double branding.

and center as the networks’ boss. However, USAGM ef-
forts to increase unity among the networks have the 
potential of blurring the distinction between the gov-
ernment networks and grantees.

USAGM has encouraged the networks to run each oth-
er’s material and to undertake joint projects. Examples 
include the Russian-language Current Time20 television 
and digital network, an RFE/RL project in cooperation 
with VOA; a refreshed Persian television and digital 
network launched February 9 (VOA-RFE/RL, led by 
VOA);21 a combined reporting project by all five net-
works on China’s worldwide influence;22 and co-brand-
ing of VOA and RFE/RL fact-checking sites.23 

USAGM CEO, John F. Lansing declared on September 12, 2018, that the agency has “fully joined the information battlefield.” Photo 
Credit: Laurie Moy/ BBG (VOA) http://tinyurl.com/y3uadoo9

https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2017/11/BBG_FY_2017_PAR.pdf


US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

5ATLANTIC COUNCIL

Joint projects take advantage of each network’s spe-
cialties, but they can also make it appear to foreign 
audiences like all US networks are the same, giving au-
diences little reason to follow more than one US brand 
when US rivals are constantly spinning up the number 
of their news brands and proxies. Merging the prod-
ucts and missions of the distinct networks could lead 
repressive regimes to act against multiple outlets, even 

when their complaint is with the content of one entity. 
In addition, such merging minimizes the special na-
ture of the three grantees, both as surrogate domestic 
broadcasters and as private companies. Should, some-
day, a new administration at USAGM seek to impose a 
propaganda mission on the USAGM networks, the addi-
tional insulation provided by the grantees’ private sta-
tus could be critical in defending their independence. 



US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

6 ATLANTIC COUNCIL

US INTERNATIONAL MEDIA IN EURASIA

24	 A notable exception is Current Time television, which seeks out and commissions documentaries by filmmakers inside Russia, many of 
them fascinating looks at Russian life.

25	 Rebecca Greenfield, “The Economics of Netflix’s $100 Million New Show,” The Atlantic, February 1, 2013, https://www.theatlantic.com/
technology/archive/2013/02/economics-netflixs-100-million-new-show/318706/.

26	 VOA and RFE/RL spending figures in this paper are 2017 actual expenditures as shown in “2019 Congressional Budget Justification,” 
Broadcasting Board of Governors, accessed December 18, 2018, https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2018/02/BBGBudget_
FY19_CBJ_2-7-18_Final.pdf.

27	 Post spending figures on public diplomacy in this paper are from “2018 Comprehensive Annual Report on Public Diplomacy & 
International Broadcasting.”

Audience and content

US international media in the post-Soviet countries of 
Eurasia vary greatly in audience penetration, a fact that 
reflects both their content and distribution. 

In the past decade, USAGM has largely shifted from 
shortwave transmission to content distribution on web-
sites, social media, and smart TV apps, as well as local 
radio and TV stations willing to broadcast USAGM con-
tent. Almost no local broadcasters carry US content in 
Russia. The two US outlets have local broadcast part-
ners in Ukraine in Georgia and Moldova 

USAGM’s content itself is also a constraint, often con-
sisting of news shows, roundtables, and investigative 
reporting. This is consistent with the networks’ re-
quired missions, but news alone no longer guarantees 
mass audiences. In Soviet times, citizens spent hours 
trying to tune in to foreign news because their own 
media were so blatantly censored. Now, those who 
were once behind the Iron Curtain usually have easy 
internet access to news from anywhere in the world; to 
some young people, USAGM stations are what Grandpa 
listened to. Even on local channels, news programs are 
far more attractive than those of Soviet days, albeit 
with messages controlled by governments or oligarchs. 

If the battle for listeners is to be fought over news, US 
networks face the daunting task of providing news con-
tent that is so consistently interesting and reliable as to 
stand out from all local and international competition. 
Sometimes that is exactly what USAGM’s courageous 
reporters offer. But the battle for audience is often not 
primarily fought over news. Viewers may tune in pri-
marily for entertainment or sports programs. In formerly 
Soviet countries these may be glitzy productions from 
Moscow, broadcast in a block with propaganda-laced 
newscasts on government- or oligarch-controlled TV. 
With current budgets, USAGM content has little chance 
of competing with these expensive productions, with 
their implicit Russian political and social values.24

As president of RFE/RL I was asked more than once 
on Capitol Hill whether we could produce a House of 
Cards-quality program for Russian audiences about 
life in the Russian elite. My answer was that such a 
project (Netflix reportedly paid $100 million for two 
thirteen-episode seasons)25 was far beyond the capa-
bilities of RFE/RL, whose entire annual budget is about 
$128 million. US entertainment companies, which in an-
other era might have contributed their productions to 
help USAGM’s penetration, can now sell them to local 
entertainment enterprises in post-Soviet countries that 
compete with USAGM for audiences.

USAGM in Russia: Barely tolerated

Everything about USAGM’s mission is anathema to the 
government of Russian President Vladimir Putin. VOA 
seeks to tell a balanced version of America’s story; 
Russian media see no need for competition with their 
own version. RFE/RL’s mission to advance democracy 
and model a free press inside Russia is similarly unwel-
come. RFE/RL, the larger US broadcaster to Russia, 
spends upwards of $10.3 million per year on its services, 
and VOA $8 million.26 By comparison, the US Embassy 
spends $14.4 million on its public diplomacy efforts.27

“US networks face the daunting 
task of providing news 

content that is so consistently 
interesting and reliable as to 
stand out from all local and 
international competition.” 

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2013/02/economics-netflixs-100-million-new-show/318706/
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2013/02/economics-netflixs-100-million-new-show/318706/


US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

7ATLANTIC COUNCIL

Broadcasting to Russia has long been a top priority of 
US international media and a barometer of US-Russian 
relations. The Soviet Union jammed VOA and RFE/RL 
for decades until Mikhail Gorbachev, the last leader of 
the Soviet Union, took power. Boris Yeltsin, the first 
president of the Russian Federation, let RFE/RL open 
a Moscow bureau in 1991 and acquire radio frequencies 
in more than thirty cities; under Putin, the frequencies 
were shut down. In 2017, amid a dramatic decline in 
US-Russian ties, Russian authorities declared RFE/RL 
and VOA “foreign agents” and began imposing strict 
administrative regulations on their work.28 Even so, 
the Moscow bureau continues to operate, along with 
stringers elsewhere in the country. However, should 
Russian authorities go a step further and declare RFE/
RL or VOA “undesirable” foreign organizations—or use 
even newer laws29 against them—the outlets could be 
dealt a serious blow, likely leading to consequences for 
RT in the United States. 

RFE/RL has a weekly Russian audience of 6.8 million. 
Current Time television has 3.9 million viewers via 

28	 Russian authorities portrayed the “foreign agent” designation for RFE/RL and VOA as simply a reciprocal countermeasure against 
the US Department of Justice’s designation of RT as a foreign agent in 2017. However, Russian authorities had been restricting US 
international media operations in Russia well before the US measure.

29	 “Russia’s Putin signs laws banning fake news, insulting the state online,” Reuters, March 18, 2019. https://www.reuters.com/article/us-
russia-politics-fakenews/russias-putin-signs-law-banning-fake-news-insulting-the-state-online-idUSKCN1QZ1TZ..

30	 Statistics presented at the November 14, 2018, meeting of the USAGM Board of Governors. “New programming, MBN transformation 
the focus of USAGM Board of Governors’ meeting,” web video, accessed December 18, 2018, https://www.usagm.gov/2018/11/14/board-
meeting-november-14/.

31	 “Current Time Fast Facts.”
32	 For an example of mercenary coverage, see “Проект ‘Мясорубка’: Рассказывают три командира ‘ЧВК Вагнера’ [Project ‘Meatgrinder’: 

Accounts from three commanders of ‘Wagner Corp.’], Radio Svoboda, March 7, 2018, accessed January 2, 2019, https://www.svoboda.
org/a/29084090.html.

internet and satellite, and VOA 3.2 million. Controlling 
for those who follow more than one US service, USAGM 
as a whole has a weekly audience in Russia of 7.7 mil-
lion, or 7.5 percent of the adult population, up from 4.9 
percent in 2016.30 Social networks play a particularly im-
portant part in USAGM’s penetration of Russia: Current 
Time videos were viewed more than 270 million times 
inside Russia in 2018, and the service has nearly 1.3 mil-
lion followers and subscribers on social networks.31

VOA, RFE/RL, and Current Time provide distinct news 
brands for Russia that often challenge official narra-
tives. VOA focuses on the United States, including 
US-Russia relations, and other world news. It provides 
live, simultaneously translated coverage of major pres-
idential and congressional events as an alternative to 
Russian media retellings. RFE/RL’s Radio Svoboda 
(Radio Liberty) covers internal Russian news, includ-
ing topics like the deaths abroad of Russian merce-
naries,32 that state-controlled media minimize. Current 
Time, distributed in nineteen countries, targets the 
whole Russian-speaking world. Its offerings include a 
program called Smotri v Oba (Look Closely) that seeks 
to build resilience against false narratives by analyzing 
different press treatments of the same event. Russian 
authorities seem particularly annoyed by the in-depth 
local reporting of the regional RFE/RL operations: the 
Siberia service, the North Caucasus Service, and the 
Tatar-Bashkir Service for the Volga region. The latter 
service, for instance, has reported on police torture of 
suspects and on government efforts, through so-called 
parents’ groups, to reduce Tatar language instruction 

In Ukraine, while useful to the government vis-à-vis Russia, 
USAGM and particularly RFE/RL have infuriated senior 
officials and their business allies by relentless coverage of 
official corruption and waste. Photo credit: RFE/RL Ukrainian 
Service https://gdb.rferl.org/FA2D95E6-7EBA-43F2-8C0A-
59513DCB7BA2_cx0_cy8_cw85_w650_r1_s.png

“VOA seeks to tell a balanced 
version of America’s story; 
Russian media see no need 

for competition with their own 
version.”



US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

8 ATLANTIC COUNCIL

in schools.33 (The service offers content in Tatar and 
lessons for those who wish to learn it). Its investigative 
reports have sometimes spurred official inquiries and 
policy changes, indicating its penetration is such that 
authorities cannot simply ignore it.34 USAGM’s FY 2020 
budget proposal, in which it was obligated to reflect 
the White House’s demands for less federal spend-
ing, calls for eliminating the Tatar-Bashkir and North 
Caucasus services.

In reporting on Russia, USAGM’s networks try to 
avoid a steady stream of anti-regime content. They 
do devote substantial attention to human rights and 
politics, including live coverage of anti-government 
demonstrations. However, as media produced by 
Russians for Russians, they also celebrate the best of 
Russia. They look for stories about tolerance, charity, 
and entrepreneurship, including ordinary people who 
have started successful businesses or volunteered in 

33	 See this report on a questionable organization asking the Russian government to reduce Tatar instruction in schools: “Сообщество 
анонимных родителей: войну татарскому объявила тайная организация” [Community of anonymous parents: a secret organization has 
declared war on Tatar], Volga Realities, December 14, 2018, accessed December 31, 2018, https://www.idelreal.org/a/29636916.html. 

34	 “Pеальные итоги. Как материалы ‘Idel.Реалии’ повлияли на жизнь героев” [Real results: How “Volga Realities’ stories affected the lives 
of the stories’ subjects], Volga Realities, December 31, 2018, accessed January 2, 2019, https://www.idelreal.org/a/29677171.html.

35	 “2018 Comprehensive Annual Report on Public Diplomacy & International Broadcasting.” 
36	 “New Programming, MBN Transformation.”
37	 Russian surveys show very low general confidence in foreign media. For example, see “ТВ, Интернет, газеты, радио: доверяй, но 

проверяй?” [TV, internet, newspapers, radio: Trust but verify?], All-Russian Center for the Study of Public Opinion (VTsIOM), 2016, 
accessed December 18, 2018, https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=115679.

38	 45 percent of USAGM’s audience in Russia is under 35 years of age. “Audience and Impact: Overview for 2018,” US Agency for Global 
Media, accessed December 18, 2018, https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2018/11/2018-Audience-and-Impact-Report.pdf.

their communities. VOA produced a twenty-six-epi-
sode television series on Russians living in the United 
States, showing what Russians can accomplish in freer 
circumstances.

Measuring the effect of this programming, beyond the 
impact of individual investigative stories, is difficult. At 
first glance, survey results are encouraging: 40 percent 
of USAGM’s Russian audience shares content from the 
outlets each week, 49 percent of VOA’s Russian au-
dience finds its reporting credible,35 and two-thirds 
of RFE/RL and Current Time audiences believe those 
outlets’ content.36 However, given that many Russians 
genuinely support Putin and all are subjected to in-
tense denunciations of foreign media,37 a credibility 
number that high suggests the US broadcasters may 
be primarily reaching a segment of the population that 
already is open to Western ideas, or whose views are 
not yet formed.38 That segment may well be politically 
important—even a critical mass of activists who could 
have enormous significance—but there is a need for 
detailed data on who these people are. 

In addition to their broadcasting, Current Time and 
Svoboda have become substantial journalism schools. 
Despite official Russian denunciations of both outlets, 
RFE/RL’s Moscow bureau attracts Russians eager to 
work or intern there. Current Time holds training for 
its field reporters and producers—not only on tech-
nique but also on Western journalistic ethics. Radio 
Svoboda has built bridges to young Russian media 
creators with its “Young and Free” competition for 
documentary filmmakers and “Freedom of Choice” 
contest for video bloggers.

USAGM in Ukraine: Appreciated by 
authorities, and not

Ukraine’s war with Russia has left most of the popula-
tion viewing the West as its greatest source of security. 

In Ukraine, RFE/RL’s reporters are regularly stonewalled by 
officials, threatened on social networks, and followed in the 
streets by unknown persons. Photo credit: RadioSvoboda.org 
(RFERL) https://gdb.rferl.org/D06D2A8B-ED2E-4AA2-9DC9-
D3422F4262C1_cx11_cy3_cw89_w650_r1_s.jpg

https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2018/11/2018-Audience-and-Impact-Report.pdf


US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

9ATLANTIC COUNCIL

In a recent survey, 63 percent said they trust NATO,39 
40 percent feel warmly or very warmly toward the 
United States, and 41 percent are neutral.40

However, Russia’s assault on Ukraine since 2014 has 
included extensive information operations. A dizzying 
array of Russian narratives41 appeal to citizens who are 
disgruntled with the government of Ukrainian President 
Petro Poroshenko, have conservative social values, 
or harbor nostalgia for Soviet times. With Russian 
TV channels banned in Ukraine, the main sources of 
Russian narratives are social media and those Ukrainian 
television channels and websites that are sympathetic 
to Moscow.

RFE/RL and VOA’s distinct personalities in Ukraine 
make it worthwhile for audiences to consume both. 
RFE/RL, with spending of $3.8 million, has a strong 
presence on radio, television, and the internet and a 
clear brief to cover local news in Ukraine and Russian-
occupied territories. Its services include an extensive 
Radio Liberty service for Ukraine itself, the Krym. Realii 
(Crimea Realities) brand for Crimean audiences (it 
also operates in Crimean Tatar), and Donbas. Realii for 
Ukraine’s partially occupied east. VOA, which spends 
$2.4 million per year on Ukrainian operations, is best 
known through its world news programs on local TV 
channels and its reporters serving as a “Washington 
bureau” for major Ukrainian media. Embassy public di-
plomacy spending in Ukraine totals $11.6 million.

Both American outlets expose false narratives and 
work closely with similarly minded Ukrainians. The 

39	 “Annual Survey Report: Ukraine,” European Union, Spring 2018, p. 7/45, accessed December 18, 2018, https://www.euneighbours.eu/
sites/default/files/publications/2018-07/EU%20NEIGHBOURS%20east_AnnualSurvey2018%20report_UKRAINE.pdf.

40	 Public Opinion Survey of Residents of Ukraine: March 15-21, 2018, International Republican Institute, May 21, 2018, p. 52, accessed 
December 18, 2018, http://www.iri.org/sites/default/files/2018-5-21_ukraine_poll_presentation_0.pdf.

41	 “Топ-10 фейков, которые развенчал StopFake в 2018 году” [The top 10 fakes that StopFake unmasked in 2018], StopFake.org, 
December 28, 2018, https://www.stopfake.org/top-10-fejkov-kotorye-razvenchal-stopfake-v-2018-godu/.

42	 “Kids Evacuated After Crimea Chemical Leak,” English version of Russian-language Crimea Realities story, RFE/RL, September 5, 2018, 
accessed December 18, 2018, https://www.rferl.org/a/crimea-chemical-leak/29473563.html.

43	 RFE/RL took the case to the European Court of Human Rights, which issued an injunction against authorities accessing the data. It 
is unknown whether Sedletska’s cellphone company had turned the data over to the government before the injunction took effect. 
“ECHR Extends Ban on Ukrainian Government Access to RFE/RL Journalist’s Data,” RFE/RL news release, December 13, 2018, accessed 
December 18, 2018, http://tinyurl.com/y4zjkmp5

local STOP-FAKE organization regularly uses material 
from RFE/RL and draws from Polygraph.info. A recent 
Crimea Realities report on the release of toxic sub-
stances in the Crimean city of Armyansk led officials to 
backtrack on their assurances that there was no health 
risk and to evacuate children from the area.42 

Ukrainian authorities have praised RFE/RL’s work in 
Crimea and Donbas, and helped transmit USAGM con-
tent to occupied regions—not a simple matter due to a 
shortage of transmitting towers, the mountainous ge-
ography of Crimea, and Russian jamming. 

But USAGM’s operations in Ukraine also pose a prob-
lem for some of Ukraine’s most powerful people. 
USAGM and particularly RFE/RL have relentlessly cov-
ering official corruption and waste. RFE/RL maintains 
a large investigative reporting team focused on issues 
of government honesty and transparency. Its weekly 
television program Shkemy: Korruptsiya v detalyakh 
(Schemes: Corruption in detail) has exposed the luxu-
rious cars driven by some employees of the Ukrainian 
security service, the use of public money for officials’ 
family events, and a secret vacation Poroshenko took 
to the Maldives.

For their pains, RFE/RL’s investigative reporters are 
regularly stonewalled by officials, threatened on so-
cial networks, and followed in the streets by unknown 
persons. In August, the Ukrainian prosecutor-general 
demanded a year of data from the cellphone of Natalia 
Sedletska, Schemes’ lead reporter, including her loca-
tion at every moment.43 

Another problem for USAGM in Ukraine is distribu-
tion. VOA and RFE/RL both depend on local stations 
to carry their radio and television programs. This en-
meshes them in the vested interests of the Ukrainian 
media market, where major television channels are 
often controlled by oligarchs.

USAGM also fulfills a journalism training role. Perhaps 
no other country has been the recipient of so much 
media training from abroad, with multiple programs 

“Ukrainian authorities have 
praised RFE/RL’s work in 
Crimea and Donbas, and 

helped transmit USAGM con
tent to occupied regions.” 

https://www.euneighbours.eu/sites/default/files/publications/2018-07/EU%20NEIGHBOURS%20east_AnnualSurvey2018%20report_UKRAINE.pdf
https://www.euneighbours.eu/sites/default/files/publications/2018-07/EU%20NEIGHBOURS%20east_AnnualSurvey2018%20report_UKRAINE.pdf


US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

10 ATLANTIC COUNCIL

being conducted by the EU, foreign non-governmen-
tal organizations (NGOs), and governments. Yet many 
such programs last just a few days, or find Ukrainian 
journalists so intensely anti-Russian that training in ob-
jectivity is unwelcome.44 The Ukrainian government can 
also be hostile to journalists who express pro-Russian 
views.45 To the extent that there is patience at all in 
Ukraine for balanced reporting, long-term training by 
news organizations with Western values is essential. 
RFE/RL provides this for its some one-hundred full- 
and part-time staff in Ukraine, but the need for addi-
tional training is great.

USAGM in Moldova: A pivotal role?

Moldova lives on a knife-edge between Russian and 
Western influence. Only a percentage point or two sep-
arate the number of Moldovans who consider the EU 
their best political and economic partner, and those 
who see Russia in that role.46

The split has led to constant tests of strength between 
pro-Russian President Igor Dodon and the govern-
ment of pro-Western Prime Minister Pavel Filip. The 
government banned news from Russia from Moldovan 
airwaves in February 2018, but there is no shortage of 
pro-Russian messaging. Russia’s Sputnik news service 
broadcasts locally in Russian and Romanian through 
its Moldovan subsidiary. Russian entertainment pro-
grams, often with implicit political content, are still al-
lowed and attract wide audiences. Although Moldova’s 
population is ethnically only 5.9 percent Russian, two-
thirds of the public prefers or can understand Russian-
language material.47 Moldova’s own media market is 
sharply polarized into factions controlled by political 
parties and oriented toward Russia or the EU.

Russian messaging to Moldova concentrates on a small 
number of temniki, or themes, that are emphasized re-
peatedly. They leverage the nostalgia for Soviet days 
felt not only by many older Moldovans but also by 
young people who have heard idealized stories of that 
time. The challenges Moldova faces today–corruption, 

44	 “Facing Reality After the Euromaidan: The Situation of Journalists and Media in Ukraine,” Reporters Without Borders, June 2016, 
accessed December 18, 2018, https://rsf.org/sites/default/files/journalists_and_media_in_ukraine_-_rsf_2016.pdf.

45	 “Ukraine Detains ‘Pro-Separatist’ Journalist After Deportation From Russia,” RFE/RL, January 17, 2019, https://www.rferl.org/a/ukraine-
detains-pro-separatist-journalist-after-deportation-from-russia/29715215.html.

46	 “Public Opinion Survey: Residents of Moldova: February-March 2018,” International Republican Institute, July 26, 2018, p. 49, accessed 
December 18, 2018, http://www.iri.org/sites/default/files/2018-3-29_moldova_poll_presentation.pdf.

47	 Tamara Cărăuș and Ivan Godarsky, “Măsurarea percepției consumatorilor de media din Republica Moldova asupra știrilor social-politice” 
[Measurement of perceptions of socio-political news among media consumers in the Republic of Moldova], Centrul pentru Jurnalism 
Independent, 2015, accessed December 18, 2018, http://media-azi.md/sites/default/files/Studiu-calitativ%202015-web2.pdf.

48	 “Annual Survey Report: Moldova,” European Union, Spring 2018, p. 10/45, accessed December 18, 2018, https://www.euneighbours.eu/
sites/default/files/publications/2018-07/EU%20NEIGBOURS%20east_AnnualSurvey2018report_MOLDOVA.pdf.

49	 “FY 2017 Performance and Accountability Report,” Broadcasting Board of Governors.

poverty, and brain drain–are portrayed as the result of 
exploitation by the EU. Other assertions are that the 
EU wants to warehouse refugees in Moldova and that 
Romania’s NATO membership threatens peace. (53 per-
cent of Moldovans mistrust NATO)48. Russian messaging 
benefits from many Moldovans’ conservative social val-
ues and respect for the Russian Orthodox Church. 

USAGM media operations for Moldova are the sole re-
sponsibility of RFE/RL’s Radio Europa Liberă, which 
must cover both local and world news. Its budget is 
about $1.8 million annually for radio, television, web, 
and social media products in both Romanian and 
Russian, including a special service for Transnistria. 
The expenditure, the smallest USAGM spending for 
any country studied in this paper, compares to $6.3 
million in embassy public diplomacy spending. RFE/
RL reopened its service for Romania in January of this 
year, which will provide additional Romanian-language 
content of interest to Moldova.

With an impressive audience of 31.1 percent of the adult 
market,49 Radio Europa Liberă has a significant oppor-
tunity for influence. 

Europa Liberă content acknowledges Moldovans’ worries 
about poverty, emigration, and corruption but resists many 
of the Russian narratives about them. It reports on the pluses 
and minuses of the EU. It also tries to paint an accurate pic-
ture of life in Soviet times. Television programs include Pur 
şi Simplu (Clear and Simple), a ten-minute program that cen-
ters on issues of democracy and civil society. While Russia 

Moldova’s own media market is 
sharply polarized into factions 
controlled by political parties 
and oriented toward Russia or 

the EU.” 

https://www.euneighbours.eu/sites/default/files/publications/2018-07/EU%20NEIGBOURS%20east_AnnualSurvey2018report_MOLDOVA.pdf
https://www.euneighbours.eu/sites/default/files/publications/2018-07/EU%20NEIGBOURS%20east_AnnualSurvey2018report_MOLDOVA.pdf


US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

11ATLANTIC COUNCIL

promotes federalization of Moldova, which would assign 
specific rights to each ethnic group, Clear and Simple has 
highlighted examples of people living together in tolerance.

Pro-Western local media, along with Europa Liberă, 
have created a media climate where Russian messag-
ing is far from dominant. Nearly half of stories about 
Russia in Moldovan media are negative, and the same 
proportion of stories about the EU positive.50 The num-
ber of Moldovans with a positive image of the EU rose 
5 percent, to 48 percent, from 2017 to 2018.51

However, high-quality Russian entertainment pro-
gramming continues to draw many Moldovans toward 
Russian narratives. In 2018 the US Embassy in Chisinau 
advertised for bids for a $2 million program to dub 
US and European entertainment shows for Moldovan 
television and create native Moldovan programs “to 
challenge the oft repeated assertion that Romanian 
language programming and local productions cannot 
be competitive against Russian language programs re-
broadcast and/or repackaged from abroad.”52 

50	 Antoaneta Dimitrova et. al., “The Elements of Russia’s Soft Power: Channels, Tools, and Actors Promoting Russian Influence in the 
Eastern Partnership Countries,” EU-STRAT, July 2017, accessed December 18 2018, http://tinyurl.com/y5kwdp4e

51	 “Annual Survey Report: Moldova,” p. 5/45.
52	 “Funding opportunity: ‘Television Content Fund’ program,” US Embassy in Moldova, April 20, 2018, accessed December 18, 2018, 

https://md.usembassy.gov/funding-opportunity-television-content-fund-program/.
53	 Giorgi Kanashvili, “Russian Soft Power in Georgia: Exploits, Limitations and Future Threats,” Heinrich Böll Stiftung, October 16, 2017, 

accessed December 18, 2018, https://ge.boell.org/en/2017/10/16/russian-soft-power-georgia-exploits-limitations-and-future-threats
54	 Dzvelishvili, Nata, “From a Pro-Russian to a Pro-Georgian Narrative,” The Foreign Policy Centre,” July 18, 2018, https://fpc.org.uk/from-

a-pro-russian-to-a-pro-georgian-narrative/.
55	 For example, Sputnik Georgia was among Georgian media that spread a false narrative that Georgia’s support for the UN Global 

Compact for Migration meant that immigration to Georgia from Africa and Asia would increase.  “Sputnik’s Manipulation on 
UN Compact and Increased Migrant Flow,” Myth Detector, December 20, 2018, http://www.mythdetector.ge/en/myth/sputniks-
manipulation-un-compact-and-increased-migration-flow.

56	 Laura Thornton and Koba Turmanidze, “Public attitudes in Georgia,” National Democratic Institute and CCRC Georgia, March 2018, 
accessed December 18, 2018, https://www.ndi.org/sites/default/files/NDI_June_2018_Presentation_Public_ENG_vf.pdf.

USAGM in Georgia: A different challenge

Georgia is not an easy mark for Russian influencers. 
It is distinct from Russia geographically, culturally, 
ethnically, and linguistically. Though it has a long-
shared history with Russia, deteriorating relations with 
Moscow and the 2008 Russian invasion have left many 
Georgians wary of their neighbor.

No doubt realizing the difficulties of romancing a 
country it still partly occupies, Russian information 
operations directed at Georgia are not aimed primarily 
at burnishing Russia’s image. Russian media and sur-
rogates are inclined mostly to speak of the value of 
“mutually beneficial” relations with Moscow, such as in 
business. It is clear to most Georgians that Russia has 
little to offer their country politically or economically, 
especially in contrast to the political and investment 
resources the West has fielded.53

In fact, some openly pro-Russian institutes and organi-
zations have become less active or vanished entirely in 
Georgia in recent years.54 In their place, Georgia pres-
ents a different challenge to USAGM: a rise in native 
right-wing organizations leaning to nationalism, fas-
cism, xenophobia, and anti-gay sentiments–a phenom-
enon also seen in Ukraine, Moldova, and Russia itself. 
While the Georgian groups’ links to Russian operators 
may not be obvious, their activities serve Kremlin pur-
poses and Kremlin-aligned news outlets promote their 
narratives.55 The groups oppose tolerant Western val-
ues, promote suspicions toward the EU, NATO, and 
the United States, and undermine national stability. A 
Georgia divided over its basic values and political di-
rection is less likely to join NATO or otherwise be geo-
politically useful to Western interests. 

Most Georgians still lean heavily toward the West. 81 
percent back the government’s goal of joining the 
EU, and 75 percent want to join NATO.56 Georgia’s 
own high-quality entertainment programs squeeze 

It is clear to most Georgians that Russia has little to offer their 
country politically or economically, especially in contrast to the 
political and investment resources the West has fielded.” Photo 
credit: Beka Beridze https://gdb.rferl.org/A5891D86-3C55-47F6-
9224-894ABA7EEC92_w650_r1_s.png

https://ge.boell.org/en/2017/10/16/russian-soft-power-georgia-exploits-limitations-and-future-threats
https://www.ndi.org/sites/default/files/NDI_June_2018_Presentation_Public_ENG_vf.pdf


US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

12 ATLANTIC COUNCIL

out Russian productions. However, plenty remains in 
Georgian society for illiberal forces to exploit. 62 per-
cent of Georgians think being Orthodox is very or 
somewhat important to being “truly” part of the na-
tion.57 The church is an active propagator of conser-
vative social positions.58 Meanwhile, Georgians have 
dwindling confidence in other institutions that should 
be strong guarantors of civil society: parliament, the 
government, the judiciary, the media, and NGOs.59 30 
percent of Georgians aged eighteen to thirty-five be-
lieve the end of the Soviet Union was a negative devel-
opment, and 57 percent of Georgians say Stalin played 
a positive role in history.60

US international media in Georgia are budgeted at 
$3.2 million annually, compared to $7.2 million for 
embassy public diplomacy operations. They include 
VOA’s Georgian-language television and internet prod-
ucts, which focus mainly on American and Georgian-
American themes. VOA also produces correspondent 
reports for Georgian broadcasters’ news programs. 
The proposed presidential budget for FY 2020 calls 
for elimination of RFE/RL’s Georgian Service. RFE/
RL’s Radio Tavisupleba (Radio Liberty) concentrates 
on domestic affairs, particularly breaking news, politics, 
and problems of democracy. Its Perspective television 
program lists its mission as reporting “what is hinder-
ing and what is helping us on the road to democracy.” 

RFE/RL also operates Ekho Kavkaza (Echo of the 
Caucasus), offering an hour-long daily radio program, 
website, and social media feed for Russian-occupied 
Abkhazia and South Ossetia.

Beyond its internet services, USAGM depends on local 
media in Georgia to distribute its programming. As in 

57	 “Religious Belief and National Belonging in Central and Eastern Europe,” Pew Research Center, May 17, 2017, https://www.pewforum.
org/wp-content/uploads/sites/7/2017/05/CEUP-FULL-REPORT.pdf.

58	 Oana Popescu and Rufin Zamfir, “Propaganda made-to-measure: How our vulnerabilities facilitate Russian influence,” Global 
Focus, German Marshall Fund, February 2018, p. 165, accessed December 18, 2018, http://www.global-focus.eu/site/wp-content/
uploads/2018/03/Propaganda-Made-to-Measure-How-Our-Vulnerabilities-Facilitate-Russian-Influence.pdf.

59	 “Propaganda made-to-measure,” p. 168.
60	 “Propaganda made-to-measure,” p. 35.
61	 “Georgian Public Broadcaster Terminates RFE/RL Programs,” RFE/RL, June 16, 2017, https://pressroom.rferl.org/a/28559326.html.

Ukraine and Moldova, some local outlets are controlled 
by political groups or politically aligned business inter-
ests. In 2017, the Georgian Public Broadcaster dropped 
two regular TV programs from Radio Tavisupleba, one 
about Georgia’s Soviet past and the other on govern-
ment accountability and political debate. The network 
said it was simply overhauling its schedule, but critics 
saw the move as silencing independent voices.61 

The same year, RFE/RL faced difficulties when it con-
sidered placing programming on Georgia’s popular 
Rustavi 2 network, which is associated with former 
President Mikheil Saakashvili and other opposition fig-
ures. The Tavisupleba staff resisted putting programs 
on Rustavi because it was not politically neutral, and 
eventually the idea was dropped. However, the ques-
tion will continue to arise in many nations: is USAGM’s 
most important goal to reach the audience it wants 
to target, or is audience size less important than the 
distributors it associates itself with?

“A Georgia divided over its 
basic values and political 
direction is less likely to 
join NATO or otherwise 

be geopolitically useful to 
Western interests.” 

http://www.global-focus.eu/site/wp-content/uploads/2018/03/Propaganda-Made-to-Measure-How-Our-Vulnerabilities-Facilitate-Russian-Influence.pdf
http://www.global-focus.eu/site/wp-content/uploads/2018/03/Propaganda-Made-to-Measure-How-Our-Vulnerabilities-Facilitate-Russian-Influence.pdf


US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

13ATLANTIC COUNCIL

RECOMMENDATIONS

62	 One approach is for the networks to focus their coverage on issues like human rights and democracy, but within those topics to adhere 
rigidly to objective reporting. For an elaboration of this approach, see Thomas Kent, “Does Neutrality Mean Indifference?” Ethical 
Journalism Network, March 13, 2017, accessed December 18, 2018, https://ethicaljournalismnetwork.org/neutral-journalism.

63	 The boards of the three grantees are identical to the members of the Broadcasting Board of Governors. Giving the grantees their own 
direct reporting line to Congress is not a new concept. Such proposals were made in H.4490 in 2014 and H.2323 in 2015. They would 
help reinforce RFE/RL’s position, in Russia and other nations, that it is more an NGO than a government agency.

64	 “Audience and Impact: Overview for 2018.” The entities also have some research funds of their own.
65	 Typhoon Yutu in October 2018 destroyed massive USAGM shortwave transmitting stations on the Pacific islands of Saipan and Tinian, 

used for RFA and VOA services to China, Korea, Cambodia, and Burma. Transmissions continued from other points, but less effectively. 
James Careless, “Super Typhoon Devastates USAGM Transmitter Sites,” Radio World, December 20, 2018, accessed December 30, 2018, 
https://www.radioworld.com/news-and-business/super-typhoon-devastates-usagm-transmission-sites.

66	 For some of many recent actions against USAGM correspondents, almost all of them citizens of the countries where they work, see 
“Our journalists, under threat,” USAGM, accessed December 31, 2018, https://www.usagm.gov/news-and-information/threats-to-press/.

The governance and organizational issues of USAGM, 
and the particular challenges of Russia, Ukraine, 
Moldova, and Georgia, suggest the following steps to 
improve the performance of US international media:

Cross-regional recommendations for 
USAGM: 

¡¡ Government advocate or not? The staffs and 
audiences of the USAGM networks are entitled 
to clear guidance about whether their job is to 
advance American foreign policy objectives, or 
whether they are to be truly independent. Middle 
courses are also possible.62 The question has been 
in dispute for decades. It requires discussion and 
resolution. The administration and Congress then 
should then hew to the understanding reached.

¡¡ Separate missions. Congress and USAGM 
should respect the separate missions of the 
government and surrogate broadcasters. 
USAGM should limit multinetwork projects that 
could blur these distinctions. If Congress con-
tinues to see value in the grantees being private 
companies, it should consider completely sev-
ering them from the USAGM structure, making 
them direct reports to Congress, and remov-
ing the secretary of state from their boards.63 
The extensive powers that the USAGM CEO 
has been given over the private grantees since 
2016 risk violating language in the International 
Broadcasting Act stating the grantees should 
not become federal entities.

¡¡ Research and promotion. USAGM spends only 
$4 million per year for its central research unit;64 
research budgets for the individual networks 
are similarly modest. Depending on the country, 

in-person audience surveys are conducted from 
every twelve months to every four years, gaps 
far too long to accurately judge the effect of ra-
dio and TV programming. (Analytics tools help 
with social media and web services, but could 
be used much more extensively). The networks 
must have timely and detailed information about 
their audiences, and adequate marketing sup-
port when they pick audiences to target.

¡¡ Preparation for worst-case scenarios. Not only 
typhoons devastate USAGM operations.65 As 
regimes in even small authoritarian nations 
seem to grow less concerned about US displea-
sure, there are likely to be more actions against 
USAGM operations (web blocking, broadcast 
jamming, restrictions on local media distri-
bution) and harassment and brutality toward 
its reporters.66 Russia is now planning ways of 
isolating its internet from the rest of the world. 
USAGM must be better prepared to immediately 
promote and deploy proxies and other software 
to help audiences reach its content. In critical 
cases, US government assets beyond USAGM’s 
own may be needed to punch through broad-
cast jamming and provide internet service de-
spite blockages. USAGM has also had success 
with offering its content, through websites and 

“USAGM must be better 
prepared to immediately 

promote and deploy proxies 
and other software to help 

audiences reach its content.”



US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

14 ATLANTIC COUNCIL

email distribution, to small websites and broad-
casters desperate for reliable content. This is an 
additional way to keep content flowing if main 
channels for USAGM material are blocked.

¡¡ Funding. By any reasonable measure, US broad-
casters are inadequately funded. As a yardstick, 
the United States spends $1.48 billion67 a year 
on State Department public diplomacy efforts, 
80 percent more than Congress provides for 
USAGM operations that arguably reach more 
people. (The proposed FY 2020 budget slashes 
total USAGM spending by 22 percent.) USAGM 
networks would benefit significantly from ob-
taining and controlling their own full-time broad-
cast signals. Audience research is expensive; 
surveys can cost more than $100,000 per coun-
try.USAGM production values need significant 
improvement, especially in television, to com-
pete with news and other programming pro-
duced by hostile powers and oligarch-controlled 
networks. That said, television isn’t the answer 
to everything. In confronting new challenges, 
USAGM should consider whether aggressive so-
cial media strategies might be as effective as TV, 
and at lower cost. Always-on TV networks can 
be reassessed to see if they could become less 
expensive video-on-demand services; in other 
locations, including high-priority Iran, radio is 
still effective and a financial bargain.

Regional recommendations:

¡¡ Russia. The statistics in this paper suggest many 
USAGM consumers in Russia are already open 
to Western points of view. However, this is not 
a static population. Discontent over pensions, 
economic sanctions, and corruption is such that 
even population segments that are generally 
pro-Putin may be open to new perspectives. 
To grow its Russian audience, USAGM must 
double down on its social network strategy to 
seek new, young audiences, build bridges to 
video bloggers, and encourage independent 
filmmakers. This risks losing some old-time 
Radio Liberty followers who harken back to the 
Soviet dissident community and have a taste 
for long, analytical text stories, often in a liter-
ary style. Narrowly focused regional services 
should continue to be a priority; a news ser-
vice’s credibility soars when listeners can see 
with their own eyes that its coverage of local 
events is correct. The current political turmoil 

67	 “2018 Comprehensive Annual Report on Public Diplomacy & International Broadcasting.”

in the United States offers VOA an excellent 
opportunity, for Russian and other audiences, 
to further develop its coverage of separation of 
powers and other checks and balances in the 
American political system. 

¡¡ Ukraine. USAGM should continue its two-track 
approach of covering Russian actions against 
Ukraine while holding those in power account-
able for their own actions. Because of the risks 
inherent in its aggressive domestic reporting, 
RFE/RL should prioritize developing its own 
delivery platforms independent of local distrib-
utors; the company is currently planning a 24/7 
TV-like YouTube channel. Besides the train-
ing it offers Ukrainian journalists through RFE/
RL’s Kyiv bureau, USAGM should base trainers 
in Ukrainian media organizations for a month 
or more and bring Ukrainian journalists to the 
United States or to RFE/RL in Prague for simi-
larly long periods.

¡¡ Moldova. In this highly polarized country, Europa 
Liberă’s programming must be brought to a 
higher technical standard and reach out more 
to younger audiences. To the extent possible, 
Europa Liberă should collaborate with other 
pro-Western media and foundations to create 
entertainment programming that advances ap-
propriate values. The US Embassy’s funding ef-
forts can play a role. Europa Liberă’s content for 
the large Moldovan diaspora in the EU, Russia, 
and elsewhere deserves further development. 
Europa Liberă should continue its work with 
reputable Moldovan journalistic training orga-
nizations, including sending senior journalists to 
teach and taking students as interns.

¡¡ Georgia. Radio Tavisupleba has already begun 
redesigning its coverage to reinforce break-
ing news and digital operations. Positioning 
Tavisupleba as a go-to source for local news 
and investigative reporting should improve its 
visibility with younger audiences while still serv-
ing the more traditional and intellectual human 
rights community that has long followed the 
broadcaster. The digital focus will also help but-
tress USAGM’s distribution in the event of new 
turbulence over carriage by local media. Given 
the rise of extremist tendencies in some parts of 
Georgian society, VOA coverage from the United 
States and other Western nations should em-
phasize issues of civil society and inclusiveness.



US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

15ATLANTIC COUNCIL

ABOUT THE AUTHOR

Thomas Kent served from 2016-2018 as president and CEO of Radio 
Free Europe/Radio Liberty, based in Prague. Earlier, at the Associated 
Press, he worked in Hartford, New York, Sydney, and Brussels, and led 
AP operations in Iran and Russia. He was international editor of the 
AP and head of the AP supervisory desk. He served for nine years as 
standards editor, with worldwide responsibility for AP’s ethics, accu-
racy, and fairness in text, photos, and video.

Kent has written and spoken widely on ethics, press freedom, and 
disinformation. His articles have appeared in the New York Times, 
the Washington Post, the American Interest, The Hill, and many other 
publications. He has led or advised on ethics projects for the Online 
News Association, the Society of Professional Journalists, the Ethical 
Journalism Network, and the Global Editors Network, and taught at 
the Poynter Institute. He has spoken at professional forums in the 
United States, Canada, Mexico, Brazil, the United Kingdom, France, 
Spain, the Czech Republic, Italy, Germany, Austria, Latvia, United Arab 
Emirates, South Africa, Russia, Azerbaijan, Kazakhstan, Indonesia, and 
Hong Kong. He has also lectured, in English, French, and Russian, to 
students and faculty of twety-eight universities in seven countries.

Kent teaches about international reporting, propaganda, and disin-
formation at Columbia University’s Harriman Institute. Previously he 
taught at the Columbia Journalism School. He has twice been a mem-
ber of the Pulitzer Prize jury for international reporting.

He is a native of Shaker Heights, Ohio, and holds a degree in Russian 
and East European Studies from Yale University.



US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

16 ATLANTIC COUNCIL



US International Broadcasting: Recommendations from the Eurasian Experience

17ATLANTIC COUNCIL

CHAIRMAN
*John F.W. Rogers

EXECUTIVE CHAIRMAN 
EMERITUS

*James L. Jones

CHAIRMAN EMERITUS
Brent Scowcroft

PRESIDENT AND CEO
*Frederick Kempe

EXECUTIVE VICE CHAIRS
*Adrienne Arsht
*Stephen J. Hadley

VICE CHAIRS
*Robert J. Abernethy
*Richard W. Edelman
*C. Boyden Gray
*Alexander V. Mirtchev
*Virginia A. Mulberger
*W. DeVier Pierson
*John J. Studzinski

TREASURER
*George Lund

SECRETARY
*Walter B. Slocombe

DIRECTORS
Stéphane Abrial
Odeh Aburdene

*Peter Ackerman
Timothy D. Adams
Bertrand-Marc Allen

*Michael Andersson
David D. Aufhauser
Matthew C. Bernstein

*Rafic A. Bizri
Dennis C. Blair
Thomas L. Blair
Philip M. Breedlove
Reuben E. Brigety II
Myron Brilliant

*Esther Brimmer
R. Nicholas Burns

*Richard R. Burt

Michael Calvey
James E. Cartwright
John E. Chapoton
Ahmed Charai
Melanie Chen
Michael Chertoff

*George Chopivsky
Wesley K. Clark

*Helima Croft
Ralph D. Crosby, Jr.
Nelson W. Cunningham
Ivo H. Daalder

*Ankit N. Desai
*Paula J. Dobriansky
Thomas J. Egan, Jr.
*Stuart E. Eizenstat
Thomas R. Eldridge
*Alan H. Fleischmann
Jendayi E. Frazer
Ronald M. Freeman
Courtney Geduldig
Robert S. Gelbard
Gianni Di Giovanni
Thomas H. Glocer
Murathan Günal
John B. Goodman
*Sherri W. Goodman
*Amir A. Handjani
Katie Harbath
John D. Harris, II
Frank Haun
Michael V. Hayden
Brian C. McK. Henderson
Annette Heuser
Amos Hochstein
*Karl V. Hopkins
Robert D. Hormats

*Mary L. Howell
Ian Ihnatowycz
Wolfgang F. Ischinger
Deborah Lee James
Reuben Jeffery, III
Joia M. Johnson
Stephen R. Kappes

*Maria Pica Karp

Andre Kelleners
Sean Kevelighan
Henry A. Kissinger

*C. Jeffrey Knittel
Franklin D. Kramer
Laura Lane
Richard L. Lawson
Jan M. Lodal
Douglas Lute
Jane Holl Lute
William J. Lynn
Wendy W. Makins
Zaza Mamulaishvili
Mian M. Mansha
Christopher Marlin
Gerardo Mato
Timothy McBride
John M. McHugh
H.R. McMaster
Eric D.K. Melby
Franklin C. Miller

*Judith A. Miller
Susan Molinari
Michael J. Morell
Richard Morningstar
Edward J. Newberry
Thomas R. Nides
Franco Nuschese
Joseph S. Nye
Hilda Ochoa-Brillem-
bourg
Ahmet M. Oren
Sally A. Painter

*Ana I. Palacio
Carlos Pascual
Alan Pellegrini
David H. Petraeus
Thomas R. Pickering
Daniel B. Poneman
Dina H. Powell
Robert Rangel
Thomas J. Ridge
Michael J. Rogers
Charles O. Rossotti
Robert O. Rowland

Harry Sachinis
Rajiv Shah
Stephen Shapiro
Wendy Sherman
Kris Singh
Christopher Smith
James G. Stavridis
Richard J.A. Steele
Paula Stern
Robert J. Stevens
Mary Streett
Ellen O. Tauscher
Nathan D. Tibbits
Frances M. Townsend
Clyde C. Tuggle
Melanne Verveer
Charles F. Wald
Michael F. Walsh
Geir Westgaard
Maciej Witucki
Neal S. Wolin
Mary C. Yates
Dov S. Zakheim

HONORARY DIRECTORS
James A. Baker, III
Harold Brown
Ashton B. Carter
Robert M. Gates
Michael G. Mullen
Leon E. Panetta
William J. Perry
Colin L. Powell
Condoleezza Rice
George P. Shultz
Horst Teltschik
John W. Warner
William H. Webster

*Executive Committee 
Members
List as of January 1, 2019

Atlantic Council Board of Directors



The Atlantic Council is a nonpartisan organization that 
promotes constructive US leadership and engagement 
in international affairs based on the central role of the 
Atlantic community in meeting today’s global challenges.

© 2019 The Atlantic Council of the United States. All 
rights reserved. No part of this publication may be 
reproduced or transmitted in any form or by any means 
without permission in writing from the Atlantic Council, 
except in the case of brief quotations in news articles, 
critical articles, or reviews. Please direct inquiries to:

Atlantic Council

1030 15th Street, NW, 12th Floor, Washington, DC 
20005

(202) 463-7226, www.AtlanticCouncil.org


	_Hlk3798073
	_Hlk532827119
	_Hlk532930466
	EXECUTIVE SUMMARY & INTRODUCTION
	THE MISSIONS OF 
US INTERNATIONAL MEDIA
	US INTERNATIONAL MEDIA IN EURASIA
	Audience and content
	USAGM in Russia: Barely tolerated
	USAGM in Ukraine: Appreciated by authorities, and not
	USAGM in Moldova: A pivotal role?
	USAGM in Georgia: A different challenge

	RECOMMENDATIONS
	Cross-regional recommendations for USAGM: 
	Regional recommendations:

	About the Author


