$Atlantic Council DFRLab

OPERATION CARTHAGE -

How a Tunisian company conducted .
influence operations in African presidential elections

June 5, 2020




Credits
For the Digital Forensic Research Lab

Principal researcher and author
Andy Carvin, Senior Fellow

Editorial support

Luiza Bandeira, Research Associate

Graham Brookie, Director and Managing Editor
Iain Robertson, Deputy Managing Editor

Research support

Nika Aleksejeva, Research Associate, Baltics

Alyssa Kann, Research Assistant

Kanishk Karan, Research Associate

Ayushman Kaul, Research Assistant, South Asia

Tessa Knight, Research Assistant, Southern Africa

Jean le Roux, Research Associate, Southern Africa

Roman Osadchuk, Research Assistant

Esteban Ponce de Leon, Research Assistant, Latin America

Cover design
Kanishk Karan, Research Associate

Find us online:
digitalsherlocks.org
facebook.com/dfrlab
twitter.com/dfrlab
dfrlab@atlanticcouncil.org

@DFRLab


http://digitalsherlocks.org/
http://facebook.com/dfrlab
http://twitter.com/dfrlab
mailto:dfrlab@atlanticcouncil.org

Executive Summary

A Tunisia-based company operated a sophisticated digital campaign involving multiple
social media platforms and websites in an attempt to influence the country’s 2019
presidential election, as well as other recent elections in Africa. In an exclusive
investigation that began in September 2019, the DFRLab uncovered dozens of online
assets with connections to Tunisian digital communications firm UReputation. On June
5, 2020, after conducting its own investigation, Facebook announced it had taken down
more than 900 assets affiliated with the UReputation operation, including 182 user
accounts, 446 pages, and 96 groups, as well as 209 Instagram accounts. The operation
also involved the publication of multiple Francophone websites, some going back more
than five years.

In a statement, a Facebook spokesperson said these assets were removed for violating the
company’s policy against foreign interference, which is coordinated inauthentic behavior
on behalf of a foreign entity. “The individuals behind this activity used fake accounts to
masquerade as locals in countries they targeted, post and like their own content, drive
people to off-platform sites, and manage groups and pages posing as independent news
entities,” the spokesperson said. “Some of these pages engaged in abusive audience
building tactics changing their focus from non-political to political themes, including
substantial name and admin changes over time.”

“Although the people behind this activity attempted to conceal their identities and
coordination,” Facebook added, “our investigation found links to a Tunisia-based PR
firm, UReputation.”

The influence operation, which for research purposes the DFRLab has given the
designation Operation Carthage in reference to the ancient empire located in what is now
modern-day Tunisia, was based around a collection of inauthentic Facebook pages
targeting people in 10 African countries. According to open source evidence and a review
of assets subsequently provided by Facebook, the operation exerted its influence in
multiple African presidential campaigns, including supporting Togolese President Faure
Gnassingbé’s February 2020 reelection campaign, as well as former Ivorian President
Henri Konan Bédié’s campaign for the upcoming October 2020 election in Cote d’Ivoire.
Approximately 3.8 million Facebook accounts followed one or more of these pages, with
nearly 132,000 joining operation-administrated groups and over 171,000 following its
Instagram accounts.

The DFRLab has previously reported on instances in which digital communications
companies profit by engaging in coordinated inauthentic behavior on Facebook and other
platforms. In May 2019, Facebook removed more than 250 assets created by Archimedes
Group, an Israeli-based digital influence company that had established inauthentic pages
in at least 13 countries, including Tunisia. A similar takedown took place in August 2019,
when it removed online assets connected to public relations companies in Egypt and the
United Arab Emirates.

@DFRLab 2


https://about.fb.com/news/2020/06/may-cib-report/
https://about.fb.com/news/2018/12/inside-feed-coordinated-inauthentic-behavior/
https://medium.com/dfrlab/inauthentic-israeli-facebook-assets-target-the-world-281ad7254264
https://medium.com/dfrlab/facebook-disabled-assets-linked-to-egypt-and-uae-based-firms-a232d9effc32

These examples, as well as others ranging from Russia to the Philippines, demonstrate
how otherwise legitimate digital communications companies and PR firms have taken up
disinformation campaigns and online influence operations involving coordinated
inauthentic behavior as part of their suite of services. While it remains unknown how
many digital communications firms now engage in disinformation for profit — what has
been referred to as “disinformation as a service” — investigations such as this one are
discovering their involvement in influence operations with increasing frequency.

While companies engaging in disinformation for profit potentially expose themselves to
enormous reputational risk, the potential revenues that can be made through running
covert campaigns and influence operations are apparently enough to sway at least some
digital communications companies toward the practice. Additionally, the ease at which a
company can establish new brand identities through the incorporation of shell companies
lessens these risks; if a company is caught and banned by a social media platform, there
is nothing to stop it from setting up shop under a new name and in a new country to
continue their business.

In this particular instance, the influence network cut across a large swath of countries and
topics, notably elections. It appears to have been financially motivated, as there was no
ideological consistency across the content. Much of the material was not outright false,
but the pattern of behavior and the myriad connections across the network show a
widespread intent to mislead — most specifically about the motives and connections of the
network itself. According to Facebook, the operation invested the equivalent of around
$331,000 in the form of Facebook ads, primarily paid in euros and U.S. dollars.

While much of the network engaged on political topics, candidates, and elections, this
case is primarily about inauthentic influence operations for profit, and the temptations
faced by otherwise legitimate communications firms to engage in it. The actors operating
this particular network did not draw a distinction between a strategic communications
firm, whose interests lie in serving the needs of a client, and journalism, where
transparency, accountability, and facts are paramount. By not drawing that distinction,
innumerate voters across multiple countries in Africa might have made their electoral
decisions based in part on misleading information from inauthentic sources, potentially
influencing the course of elections.

@DFRLab 3


https://www.recordedfuture.com/disinformation-service-campaigns/

Initial suspicions raised by Tunisian “fake news checking” campaigns

During the May 2019 takedown of pages affiliated with the Archimedes Group, the
DFRLab began investigating online influence efforts related to Tunisian politics. One
particular page associated with the Archimedes campaign was noteworthy. “Stop a la
désinformation et aux mensonges” (“Stop disinformation and lies”) was a well-organized
Facebook page that had adopted the persona of a fact-checking organization monitoring
Tunisian media. As the DFRLab reported at the time, “Ironically, it focused on calling out
what it claimed to be disinformation in Tunisian media, demanding that Tunisians
become more vigilant, despite it being an inauthentic disinformation campaign in its own
right.”

STOP A LA DESINFORMATION
ET AUX MENSONGES EN TUNISIE !

Stop ala
désinformation et
aux mensonges en

Tunisie
Home Like Follow Share
About
+ Stop a la désinformation et aux mensonges en Tunisie

Videos Community See A ‘ R = :
Phy =

AL Invite your friends to like this Page Propagande et manipulation des images. Il faut &tre vigilent
Posts STOP A LA DESI MATION

s 11,663 people like this
Community Propaganda and manipulation of images.. you have to be vigilant

11,713 people follow this Stop at the desinformation

About

~) Send Message

Page Transparency

Page created - March 10, 2018

“Stop a la désinformation et aux mensonges” Facebook pages attributed to the Archimedes Group.
(Source: Facebook/DFRLab)

@DFRLab 4


https://medium.com/dfrlab/inauthentic-israeli-facebook-assets-target-the-world-281ad7254264
https://medium.com/dfrlab/inauthentic-israeli-facebook-assets-target-the-world-281ad7254264
https://medium.com/dfrlab/inauthentic-israeli-facebook-assets-target-the-world-281ad7254264

Several months after the Archimedes Group takedown, the DFRLab discovered another
Tunisian Facebook page with potential parallels to “Stop a la désinformation et aux
mensonges.” The new page, “Fake News Checking,” launched on August 29, 2019, and
presented itself as an independent fact-checking effort.

Fake News Checking Q Home  Create
ik Like X\ Follow 4 Share = «+ @ Send Message
. 6 Page Transparency See More
Fake News Checking aee
F N C FAKENEWS : 3 : )
22 hrs - © Facebook is showing information to help you better
s CHECKlNG understand the purpose of a Page. See actions taken
Contrary to a hoax on social networks, the French Ambassador in by the people who manage and post content.
Tunisia never said that kais saied was an "obstacle" to Franco- ) Page created - August 28, 2019

Tunisian Relations.

#* - See original - Rate this translation Related Pages

Fake News
Checklng President Got Talent & Uik
@FakeNewsTN O Mediz g
Home ?av“
; Tunisia eSports >
Posts e o Like
Reviews
Photos Top Events
T@= 'PE e Like
Tour Agenc
Community i
FAKENEWSCHECKING.COM e
.. . .. nglish (US) CCKMA - Jo® 0
Create a Page Olivier Poivre d'Arvor insinue que la France ne veut pas de Esplaﬁm pmu;ués (B,aifn e *
Kais Saied
OO 4 3 Shares
Facebook © 2019
[ﬂ) Like C] Comment &> Share a v

“Fake News Checking” Facebook page. (Source: Facebook)

“Fake News Checking” appeared to be a sincere attempt to monitor disinformation related
to Tunisia’s 2019 presidential elections. Unlike the Archimedes Tunisian “fact-checking”
page, however, “Fake News Checking” had an identifiable person behind it. In September
2019, BBC Arabic interviewed one of the page’s co-founders, a Tunisian journalist named
Moéz Bhar.

@DFRLab °


https://www.youtube.com/watch?v=fTzT_w_Q-6g&feature=youtu.be

BEIE NEWS 13:23 aur

BBC Arabic interview of Moéz Bhar. (Source: Zaid Abbour/YouTube)

At first glance, the stories featured by “Fake News Checking” appeared to be playing it
straight, discussing rumors about various presidential candidates and declaring them as
real or fake. During the first phase of the presidential election, which took place in
September 2019, “Fake News Checking” featured several fact-checks that were
unflattering to presidential candidate and then-Prime Minister Youssef Chahed, while
expressing more positive coverage of Tunisian media mogul Nabil Karoui, who initially
was not among the candidates expected to make it into the final round. Karoui succeeded
in making the runoff while Chahed did not, ultimately losing to constitutional scholar Kais
Saied in an October 2019 runoff.

@DFRLab °


https://www.youtube.com/watch?v=fTzT_w_Q-6g&feature=youtu.be

ACCUEIL FAKE-NEWS ! MISE AU POINT CA BUZZ SUR LES RESEAUX ! QUI SOMMES-NOUS ?

- -

vy n--ﬂ-ﬂ'm—,,,'n;
--~:=-7---'“""..::.. T oy
v g+ ) g i 9 R YL

L. Toutes les news L r [ £]

Kais Saied a fait partie du Selon Adnen Manser, I'agence La libération de Nabil Karoui
Conseil islamique... de lobbying ESL Agence... est officielle...

Fake News Checking website. (Source: fakenewschecking.com)

An open source review of “Fake News Checking” and its online presence raised additional
questions. Its Twitter account, @FakeCheckingTN, featured tweets going back no further
than August 2019, despite the fact the account was created in February 2015. Using
Twitter’s advance search capability to identify tweets from other users that had replied to
now-deleted posts from the account written prior to August 2019, the DFRLab
determined that @FakeCheckingTN was previously a Tunisian news service known as
@360_tn. After the name change, @360_tn was reestablished on an entirely new Twitter
account, which at the time of publishing had no tweets and only one follower.

The original @360_tn Twitter account was affiliated with the defunct website 360.tn.
According to a LinkedIn search for the website, it was formally edited by journalist
Frédéric Geldhof. He now serves as editor for another site, Le Muslim Post, which
according to the Francophone news outlets Le Temps and Le Point is financially backed
by a Tunisian-French businessman based in Barcelona named Lotfi Bel Hadj. Bel Hadj’s
name would subsequently resurface over the course of this investigation.

@DFRLab !


http://fakenewschecking.com/
https://twitter.com/360_tn
https://twitter.com/360_tn
https://www.linkedin.com/in/fr%C3%A9d%C3%A9ric-geldhof-5a311861/
https://lemuslimpost.com/a-propos
https://lemuslimpost.com/
https://www.letemps.ch/monde/lotfi-bel-hadj-coeur-dispositif-soutien-tariq-ramadan
https://www.lepoint.fr/monde/marc-bonnant-tenor-du-barreau-genevois-ne-defend-plus-tariq-ramadan-09-05-2018-2216944_24.php

Fact-checking the fact-checkers

According to his LinkedIn bio, Moéz Bhar, the co-founder of “Fake News Checking,” is an
“expert on cyberinfluence and digital intelligence.” An October 2019 screenshot of his
Twitter account preserved by the Internet Archive noted he is also a contributor to the
websites Revue de L’Afrique and Afrika News. His LinkedIn contact page references
Revue de L’Afrique, as well as a website called ureputation.net.

Moéz BHAR

Contact Info

M Moéz's Profile

linkedin.com/in/moezbhar

& Websites

ureputation.net (Company Website)
revue-afrique.com/author/mbhar/ (Company Website)

Birthday
October 5

Moéz Bhar’s LinkedIn page. (Source: LinkedIn)

According to the website, UReputation is a communications agency specializing in digital
intelligence and “cyberinfluence,” including “sending targeted messages to specific
categories of recipients to influence their perception of a brand or personality.” According
to Bhar’s LinkedIn profile, he has worked with the company since June 2014.

In an interview with the DFRLab in October 2019, Bhar described the team behind the
Fake News Checking site as “five friends completely separate from any sectors of activity;
we are not part of any political party or any organization or company.” At the time, though,
Bhar was a supporter of Tunisian presidential candidate Nabil Karoui, who by then had
made it into the runoff. “My personal opinions never interfere with what we do and post
on our website,” he stated. “The proof is there with all our fact-checks.”

Reviewing Bhar’s other professional projects, however, raised more questions. Revue de
L’Afrique, whose domain name revue-afrique.com was first registered by a company
called Digital Kevlar in May 2014, is a pan-African Francophone news site that covers
topics ranging from sports to politics. According to its about page, the site is run by seven
journalists, including Bhar, though the other six journalists have all been suspended by
Twitter, and their photos and bios do not appear to match up with any other known
individuals, according to searches for them conducted on Google and Yandex.

@DFRLab |


https://www.linkedin.com/in/moezbhar/
https://web.archive.org/web/20191014005428/https:/twitter.com/moezbhar
https://revue-afrique.com/
https://afrika-news.com/
http://ureputation.net/
https://www.linkedin.com/in/moezbhar/
https://medium.com/dfrlab/sorting-fact-from-fiction-in-tunisias-presidential-election-862bcc05bdaf
http://revue-afrique.com/
https://domainbigdata.com/revue-afrique.com
https://revue-afrique.com/nos-redacteurs/

Bhar’s other affiliation is the website Afrika News. As of May 28, 2020, the lead story on
the site was identical to a story appearing on Revue de L’Afrique, with one notable
difference: the author’s name had been changed from “Salima Traore” to “Selassie
Alitash.” Afrika News is also plagued by mysterious authors. According to its staff page,
the bios of its four journalists all feature suspended Twitter accounts and descriptions of
individuals that were not traceable elsewhere.

Alitash Selassie Nassoumi Nyang

is a journalist and a re :eam. Born in is a writer and research: Is a degree in

Ethiopia, she pursued | urnalism in English literature. She it @NassoumiNyang he travelled

England, LS). Very act f several across Africa to explore *. She worked

@AlitashSelassie ) ) )

workshops that explort Selassie has with the victims of viole sugh her blog.
" " . - Account suspended

covered a number of e sther vision Born in Nairobi, Nyang's B .

through her articles. S Account suspended s raising the

voice of Africa in the ir witter suspends accounts which violata the Twitt * You can follow her on twitter @NassoumiNyang

+ her by email at: Nassoumi.nyang@afrika-news.com
* You can follow her on twitter @AlitashSelassie.

+ Her Email: Alitash.Selassie@afrika-news.com

Anabel Ynug Denis TUTU

studied in Nigeria, befol vestigative Born and raised in South th expertise in art
Journalism. He works a: a. Hewrites 04 cultural subjects. He 1ts across Africa.
about the conflicts in th @Anabemug 3, he launched o majored in journalisr  @DenisTUTU citizen of the
web magazine that cow . His world, who gained a rich ganizations in

contributions in the me 1 breaking Africa and in the United | Account suspended y organizations

cutting-edge issues hac coount sspended Jnited Kingdor  that promotes African cu
where he interned for T

« Contact him via email at: Denis.tutu@afrika-news.com

* Follow him on twitter @AnabelYnug.
« follow him on twitter: @DenisTUTU1

* His Email Anabel.Yung@afrika-news.com

Staff bios from Afrika News and their suspended Twitter accounts. (Source: Afrika News and Twitter)

A further review of Bhar’s social media presence and the sites’ domain name histories
added to the mystery. Revue-Afrique.com’s original registrar, Digital Kevlar, purchased
domain names for at least two other news outlets, Actu-France.com and eco-mag.com,
while Afrika-News.com was registered by an organization called Info Halal. Actu France
focuses on France-related news, though its about page is blank, while Eco Mag, which
covers business, features three staff writers with the same modus operandi as the others
— suspended Twitter accounts and dead-end bios.

@DFRLab ?


https://afrika-news.com/
https://afrika-news.com/ahmad-ahmad-cannot-run-presidency-caf/
https://revue-afrique.com/pourquoi-ahmad-ahmad-pas-presenter-presidence-caf/
https://afrika-news.com/our-team/
https://afrika-news.com/our-team/
https://domainbigdata.com/afrika-news.com
https://www.actu-france.com/a-propos/
http://eco-mag.com/notre-equipe/

Along with featuring mysterious authors, the outlets’ Facebook pages revealed unusual
patterns. Afrika News and Eco Mag both launched their pages on the same day — July 8,
2016. Their “related pages” sections led to another site, Afrikanpost.fr, whose website
footer is similar in design to both Afrrika News and Revue de L’Afrique. It also sports a
lack of identifiable writers, all the while appearing to cull content from other news outlets.
Eventually, the DFRLab would identify more than two dozen Facebook pages claiming to
be legitimate news outlets that were subsequently removed by Facebook as part of its
June 2020 takedown.

POPULAR POSTS POPULAR CATEGORY

Cameroon: Paul Biya calls for Politics
“national dialogue’, peace and
pardon Business

Tunisian Parliamentary
elections: political Islam vs
new rising forces

LA REVUE DE G TFY Rescued Tanzanian miners:a
I-’ F R I Q U E (‘ Le paludisme, cette maladie m\ 1 story :'dsurvival

désespérément africaine Enviornement
NN Les avions de Brussels Airlines
SELECTION DE LEDITEUR ARTICLES POPULAIRES CATEGORIE POPULAIRE

les tourments du couple Mebe
Ngolo & Kondengui ~ Jeune
Afrique

e, Ighalo & Manchester United « Nous sommes fragiles, mas je
- Jusquen janvier ! (officiel) reste confiant » - Jeune.

@ wemml  Lopez fait monter la sauce pour ’V'/ , les banaues nes &
- i Osimhen ! ’ v leprouve anitaire -

= Joune.

ri

Aboutus Ourtesm TermsofService Cookies Contac M|

A PROPOS SUIVEZ NOUS

Afrikanipost

Footers of some of the websites affiliated with assets in the takedown.
(Source: Afrika News; African Post; and Revue de L’Afrique)

@DFRLab 10


https://afrikanpost.fr/
https://afrika-news.com/
https://revue-afrique.com/
http://afrika-news.com/
http://afrikanpost.fr/
http://revue-afrique.com/

The man known as LBH

Through the course of the DFRLab’s investigation, the name of Tunisian French
businessman Lotfi Bel Hadj popped up on multiple occasions, initially in relation to
Le Muslim Post. His bio on Huffingtonpost.fr describes him as “an economist by training
and entrepreneur,” as well as the author of the book The Halal Bible, in which he discusses
the economics of the halal food industry. He is a former contributor to Revue de L’Afrique;
a deleted story he wrote on cryptocurrency preserved on the Internet Archive described
him as a “serial entrepreneur” and founder of a company known as the Digital Big Brother
Fund. HuffPost Maghreb, which shut down in late 2019, also noted his role as chairman
of the Digital Big Brother Fund and another organization, the LBH Foundation, in an op-
ed he wrote defending Tunisian presidential candidate Nabil Karoui, who at the time had
been jailed on money laundering and tax fraud charges. “Nabil Karoui is not in prison for
what he did,” Bel Hadj wrote. “Today, a minimum of decency would mean that each
Tunisian respects a fundamental principle of any Republic worthy of that name: the
presumption of innocence.”

Bel Hadj’s business interests run far and wide. He was co-founder of an alternative energy
company called Alternative Carbon; he was a director at a now-dissolved mineral
company, Zamarat Mining, and co-founder of Greenrock Fund Management,
incorporated in Luxembourg. Meanwhile, incorporation records for a company called
Digital Big Brother identify Lotfi Bel Hadj as its owner, listing “Carrer del Rossell6 218”
in Barcelona as its address — a clue that would gain in importance as the investigation
progressed.

DIGITAL BIG BROTHER SL

Information about the company

NIF / CIF: B66969965

Date of last event at BORME: 02/19/2019

<

i

Sector
DIGITAL BIG BROTHER SL | COMPANY REPORT [f§

@ Carrer del Rossellé, 218, 08008 Barcelona, Espana
See ¢

on the map
L opirRECTORS
Current positions

Company Name Position Appointment Date

v

Business incorporation records for Digital Big Brother SL. (Source: infoempresa.com)

@DFRLab -


https://www.huffingtonpost.fr/author/lotfi-bel-hadj/
https://web.archive.org/web/20190418182027/https:/revue-afrique.com/lotfi-bel-hadj-cryptomonnaies-afrique/
https://web.archive.org/web/20190828132410/https:/www.huffpostmaghreb.com/entry/tunisie-une-injustice-faite-a-un-seul-est-une-menace-faite-a-tous_mg_5d64db8de4b0641b25525b13
https://www.bbc.com/news/world-africa-49752870
https://opencorporates.com/companies/gb/07223664
https://companycheck.co.uk/company/07050562/ZAMARAT-MINING-LIMITED/companies-house-data
https://opencorporates.com/statements/329859281
https://www.infoempresa.com/fr-fr/es/entreprise/digital-big-brother-sl
https://www.infoempresa.com/fr-fr/es/entreprise/digital-big-brother-sl

While the exact connection between Lotfi Bel Hadj and UReputation remains somewhat
unclear, open source evidence suggests multiple links between them. A March 2019
conference near Tunis co-organized by UReputation and HuffPost Maghreb lists the LBH
Foundation as host, while his former website lotfibelhadj.com was registered by a Tunis-
based company listed as “Urepuation” — note the misspelling — which also registered

several domains related to the halal food industry.

List of domain names registred by Urepuation

Domain Name
Wow-series.com
halal-valley.com
halal-tracking.com
dar-al-halal.com
lotfibelhadj.com
alyacity.com
lotfibelhadj.net

groupe-sis.com

List of domains registered by “Urepuation,” including Lotfi Bel Hadj’s eponymous website.

Creation Date

2017-10-11
2015-03-12
2015-03-12
2015-02-20
2016-04-13
2017-02-28
2016-05-12

2015-02-13

Registrar

publicdomainregistry.com
publicdomainregistry.com
publicdomainregistry.com
publicdomainregistry.com
publicdomainregistry.com
publicdomainregistry.com
publicdomainregistry.com

publicdomainregistry.com

(Source: Domain Big Data)

Notably, the person who registered the domains, a woman named Emna Raissi, lists
Lotfi Bel Hadj, Moéz Bhar, and other individuals connected to Ureputation among her

Facebook friends.

@DFRLab

12


https://www.leconomistemaghrebin.com/2019/03/12/quand-la-communication-politique-fait-defaut-aux-partis-politiques/
https://www.leconomistemaghrebin.com/2019/03/12/quand-la-communication-politique-fait-defaut-aux-partis-politiques/
https://web.archive.org/web/20100514210925/http:/lotfibelhadj.com/
https://domainbigdata.com/nj/KuwYfbhiOwahIqcH-mo9Fg
https://domainbigdata.com/nj/KuwYfbhiOwahIqcH-mo9Fg
https://www.facebook.com/people/Emna-Raissi/100000176704642

The 2019 Tunisian presidential campaign

After the death of President Beji Caid Essebsi in late July 2019, the Tunisian government
announced a new election in which candidates would be winnowed down to the top two
vote-getters before facing a runoff in October 2019. Essebsi’s prime minister, Youssef
Chahed, announced his candidacy, as did several others, including Tunisian media
entrepreneur Nabil Karoui and constitutional scholar Kais Saied. Chahed’s candidacy fell
short, with Karoui facing Saied in a runoff, ultimately losing to Saied, who is now serving
as Tunisia’s president.

As noted earlier, both Moéz Bhar and Lotfi Bel Hadj publicly proclaimed their support for
Karoui, despite Bhar’s involvement in the ostensibly independent Tunisian “Fake News
Checking” Facebook page and website. As the campaign approached its climax, Bhar
tweeted about Karoui’s incarceration, with one tweet in particular linking to yet another
suspicious news site, Maghreb-Info.com.

<« Tweet

Moéz BHAR v
T\ @moezbhar

Ce mercredi, la chambre d’accusation doit statuer sur une
possible libération de Nabil Karoui, a quelques jours
seulement d'un second tour de la présidentielle crucial.
#Tnelection gg #Tunisie #TNElec2019 g

Translate Tweet

La libération de Karoui, condition sine qua non pour la bonn...
Ce mercredi, la chambre d'accusation doit statuer sur une
possible libération de Nabil Karoui, & quelques jours ...

& maghreb-info.com

11:36 AM - Sep 24, 2019 - Twitter for iPhone
1Retweet 5 Likes

Moéz Bhar tweeting a pro-Karoui article from maghreb-info.com. ( Source: @moezbhar/Twitter)

Along with a site design similar to Revue de UAfrique and Afrika News, Maghreb Info’s
staff page is replete with unidentifiable journalists with suspended Twitter accounts. It
also featured positive stories about Karoui.

@DFRLab B


http://maghreb-info.com/presidentielle-tunisienne-justice-danger/
http://maghreb-info.com/presidentielle-tunisienne-justice-danger/
https://maghreb-info.com/redacteurs/
https://maghreb-info.com/nabil-karoui-populiste-visionnaire/

I I l mughrcb-inﬂ) ALGERIE LIBYE MAROC MAURITANIE TUNISIE PROCHE-ORIENT AFRIQUE SUBSAHARIENNE

Nabil Karoui, populiste ou visionnaire ?

Ce jeudi soir, vingt-quatre heures apreés sa libération, Nabil Karoui était invité sur El Ecrivez ici et tapez Entrer
Hiwar Ettounsi, ou il a pu concrétement débuter sa campagne politique.

« Si j'avais dis que jallais rendre le prix de la baguette a 20 millimes ou que j'allais LES ARTICLES RECENTS
construire un pont entre la Tunisie et un autre pays, vous auriez pu me taxer de

populisme ». Invité hier soir sur El Hiwar Ettounsi, Nabil Karoui a tenu a mettre les Russes et Turcs,

choses au clair : il parle au « vrai peuple », alors que « la moitié de la classe moyenne nouveaux maitres du
% jeu en Libye ?

est devenue pauvre », a-t-il affirmé. Outre son incarcération, jugée depuis illégale, et

I'affaire du contrat de lobbying, le finaliste a la présidentielle a tenu a rattraper son

retard dans la campagne en parlant politique et réformes. Mais a-t-il convaincu ? Un documentaire
diffusé en France
provoque la colére

d'Alger

Le constat est en tout cas honnéte : il existe aujourd'hui une « Tunisie a deux vitesses »,
c’est indéniable. Nabil Karoui parle également de « rupture entre ceux qui sont a
Carthage, a la Kasbah ou au Bardo et le vrai peuple ». Le vote du 15 septembre dernier
Aliou Boubacar Diallo

prend la téte du groupe
parlementaire Benso

confirme cette impression : les citoyens tunisiens ont donné leurs voix a deux
candidats qui se disent anti-systéme, mettant ainsi un coup fatal au pouvoir en place,
méme si le parti Ennahdha a de son c6té limité la casse. Quoi qu'il advienne aprés le 13
octobre, Nabil Karoui promet en tout cas que son parti ne sera « jamais dans le

EST-WAC : le président
de la CAF Ahmad
Ahmad témoignera

gouvernement d'Ennahdha »

Ambassadeur des GAFA et pacte contre la pauvreté

Du cété des propositions, Nabil Karoui mise sur une nouvelle vision de la présidence
« Yirai dans tout le pays et je verrai ce qui s'y passe et ferai des propositions au
gouvernement (..) jusqu'a ce qu'on arrive a des résultats », explique le finaliste que
assure que |'on va « voir un président de la République différent de ce que vous aviez

eu I'habitude de voir » et qui veut étre « l'intermédiaire entre le peuple et le

gouvernement ». Du populisme ? Nabil Karoui, lui, se voit plutét comme un Macron

“Nabil Karoui, populist or visionary?” (Source: maghreb-info.com)

Meanwhile, the “Fake News Checking” Facebook page offered a tantalizing clue: a “related
page” recommendation to another page known as “Elections en Tunisie.” Related pages
appear in the right-hand column of Facebook pages, determined by an algorithm that
predicts potential connections between them. The page, along with its website
élection.com, presented itself as a neutral information source on the Tunisian election,
including who was running and when the vote would take place.

While most of the posts appeared to be straightforward coverage of the election, some
posts drew scrutiny from users, including an unsourced poll claiming that Nabil Karoui
had a significant lead over the other candidates prior to first round of voting. The poll
supposedly tabulated election preferences of more than 420,000 voters — despite the fact
that most political polls are based on sample sizes in the hundreds or thousands - with
Karoui leading with 23.2 percent prior to the first-round vote, compared to 16.48 percent
for Abdelfattah Mourou and 13.8 percent for Kais Saied. The poll results were nowhere
near accurate; when first-round voting took place three days later, Karoui received only
15.6 percent, compared to Saied at 18.4 percent and Morou at 12.88 percent.

DFRLab 1



https://maghreb-info.com/nabil-karoui-populiste-visionnaire/
http://élection.com.com/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/the-democratic-dilemma-of-the-early-tunisian-presidential-elections/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/the-democratic-dilemma-of-the-early-tunisian-presidential-elections/

Home Create

ib Like X Follow # Share .- @ Send Message
ELECTION e Elections en Tunisie -2019 pwigi cbl) @
TUNISIE/// Y e 152010 Community See Al
\\\\ La plus récente et plus grande consultation en Tunisie, réalisée du 10 mai 3% Invite your friends to like this Page

jusqu'a aujourd'hui, 12 septembre 2019, et qui a touché un peu plus de e 28,672 people like this
420.000 électeurs.
p . S\ 28,945 people follow this
1. Nabil Karoui
o . 2. Abdelfattah Mourou
2019 uigs C—‘lél’ﬁ!‘ 3. Kais Saied... See More About See All

Elections en Tunisie ~ See Translation
@ElectionTN2019

m::gﬁru////a ™3 Political Organization
Home \\\\ £’ Suggest Edits

100%

() send Message

Posts
Page Transparenc See More
Videos O 9 P y

Facebook is showing information to help you better
Photos understand the purpose of a Page. See actions taken
by the people who manage and post content

About D Page created - May 9, 2019
Community @ Page manager location: Tunisia

23.20% 16.48% 13.80%  11.46% 11.09% 8.53% 6.76% 3.04% 2.98% 1.65% 1.01%

) ~ » \

e 2 39052806
ar . ax <7 o™ < y
ST uded
S e Like

*Source: wwrw dlection com wpsluwgr  Political Party

08029« 2.4K Comments 574 Shares

, awm
Pre-election poll posted to “Elections en Tunisie” page. (Source: Facebook)

A brief review of domain names associated with the names of the two remaining
candidates turned up some curious results. While various combinations of Nabil Karoui’s
name — nabilkaroui.com, nabilkaroui.net, and so on — turned up nothing of interest, a
WHOIS search for kaissaied.com turned up a familiar name and address: DBB, Avenue
Roseleo, Barcelona, a near-identical listing to Lotfi Bel Hadj’s Digital Big Brother address
at Carrer del Rosselld, Barcelona. Searches in Google Maps could not turn up a location

for “Avenue Roseleo,” instead suggesting it is a misspelling and pointing to Carrer del
Rossello instead.

@DFRLab o


https://www.facebook.com/ElectionTN2019/
https://www.whois.com/whois/kaissaied.com
https://www.infoempresa.com/fr-fr/es/entreprise/digital-big-brother-sl
https://www.google.com/maps/search/Avenue+Roseleo,+Barcelona/@41.394697,2.1325442,14z/data=!3m1!4b1
https://www.google.com/maps/search/Avenue+Roseleo,+Barcelona/@41.394697,2.1325442,14z/data=!3m1!4b1

DOMAINS 'WEBSITE CLoUD HOSTING SERVERS EMAIL SECURITY WHOIS

kaissaied.com Undated 1 second g0 23
Domain Information

Domain: kaissaied.com
Registrar Internet Domain Service BS Corp
Registered On 2015-09-17
Expires On 2020-09-17
Updated On: 2019-09-17

Status: clientTransferProhibited

Registrant Contact

Not disclosed Not disclosed

DBB

Street avenue roseleo espana
City: barcelona
Postal Code: 08080

Country: ES

WHOIS search for kaissaied.com showed a physical address that closely mirrored that of
Lotfi Bel Hadj’s Digital Big Brother address. (Source: whois.com)

Based on its initial review of these various online assets, the DFRLab contacted Facebook
in October 2019 as part of its ongoing election integrity partnership with the company to
see if their systems could detect any coordinated inauthentic behavior that could not be
identified through traditional open source research methods. A subsequent Facebook
investigation resulted in their decision to take down the Tunisian network in June 2020,
including Bhar’s and Bel Hadj’s Facebook accounts, as well as the pages for “Fake News
Checking,” “Elections en Tunisie,” Revue Afrique, Afrika News, Afrikan Post, Le Muslim
Post, and others they deemed were engaging in coordinated inauthentic behavior.

And it turned out that Tunisia was just the tip of the iceberg.

@DFRLab 10


https://www.whois.com/whois/kaissaied.com
https://medium.com/dfrlab/why-were-partnering-with-facebook-on-election-integrity-19f0ca39db2e

The Comoros Connection

While conducting its initial investigation, the DFRLab discovered what appeared to be a
network of websites and Facebook assets created with the intent to exert political
influence in multiple African nations, including Senegal, Guinea, Congo, Madagascar, and
Chad. One notable example that took place six months before the Tunisian presidential
runoff was the presidential election in the small island nation of Comoros.

In this particular case, the discovery came from a review of UReputation’s website using
the domain name monitoring tool Security Trails. Security Trails found more than two
dozen subdomains, including dev.ureputation.net, which at the time appeared to be
server space for website testing.

With this information in hand, the DFRLab conducted a simple Google search for
dev.ureputation.net to see if any pages had been crawled by Google and discovered
multiple pages, including a page called dev.ureputation.net/ico, which was a mockup for
a cryptocurrency release, or initial coin offering, for a digital coin called Kevlar. It does
not appear that the currency was developed any further.

Another page within the subdomain, however, was particularly noteworthy. Labeled
dev.ureputation.net/election-comoros, it displayed a copy of a website for a polling firm
called CERPMA. A further Google search identified a website, cerpma.org, which was
nearly identical to the UReputation mockup. For example, one page on the UReputation
server presented analysis on the Comoros presidential election in French. The same page
appeared nearly verbatim on cerpma.org, with only a slightly different layout for the text.

0 ®w o ureputaiion.nei Ht OFO@ME"0®D 5E C O & cepmas H e OB P@O™ D
= " a

F)cErryA accy APROROS  PRODRAMMES  NOTAEACTVITE  RECHEACHES v AEIIGNELH &) CERPMA ACCUEIL  APROPOS  PROGRAMME

Election présidentielle aux Comores : Sondage des intentions
de votes

Election présidentielle aux Comores

A page from dev.ureputation.net and cerpma.org, shown side-by-side.
(Source: ureputation.net and CERPMA.org)

@DFRLab o


https://securitytrails.com/
https://securitytrails.com/list/apex_domain/ureputation.net
https://securitytrails.com/list/apex_domain/ureputation.net

Exploring the cerpma.org site, it became clear it was presenting itself as a neutral polling
firm offering political analysis, including polls that could not be traced to actual polling.
One of these polls was easily found on Facebook with a simple word search for
“CERPMA.” It led to a Facebook page appearing to be a Comorian news outlet, Le
Moronien. On March 10, 2019, two weeks prior to the presidential election, the page
featured a CERPMA “poll” that did not seem to have any basis in reality, displaying
incumbent president Azali Assoumani trailing in sixth place at less than 11 percent.

S Le Moronien
WY Like This Page (<)

ELECTION PRESIDENTIELLE AUX
COMORES [Election présidentielle aux Comores] Le centre

d'études et de recherches politiques au Moyen-

Orient et en Afrique (CERPMA) a publié un

BEe COMORIE Y SONT IAVOR ks tE sondage sur les intentions de vote :

A UN DEUXIEME TOUR DES ELECTIONS

ol e 1 - En téte de liste, on trouve Ahamada
Mahamoudou avec 19% des intentions de vote.
2- Suivi par Campagnard avec 17.8%.

DES IUNES SONT CONTRE UN DELDUBIE 3 -Le jeune candidat Salim Saadi est 3éme avec

MANDAT DU PRESIDENT SORTANT AZALI 16.2%.

= 4- Hamidou Karihila est a 13.5% des intentions de
vote.

DES COMORIENS AIMERAENT ROMPRE 5 -Mouigni Baraka Said Soilihi : 11.3%

AVEC LA CLASSE POLITIQUE ACTUELLE, 6 - Azali Assoumani : 10.7%

ET SONT DONC POUR UN RENOUVEAU

A SAVOIR DE NOUVEAUX HOMMES

POLITIQUES QUI N'ONT PAS OCCUPE i 7

DE POSTES CLES AUPARAVANT Pour la suite . https://bit.ly/2XNU68m

See Translation

Os 703 216 Comments 175 Shares

CERPMA poll posted by Le Moronien. (Source: Facebook)

In contrast to Assoumani, another candidate, Solihi Mohamed, was running a close
second place in the questionable poll. Le Moronien posted glowing tributes to Mohamed,
stating that he “stands today in presidential elections as the most credible and patriotic
among the other candidates.”

@DFRLab 18


https://www.facebook.com/LeMoronien/photos/a.233919374153892/246368192909010/?type=3&theater
https://www.facebook.com/LeMoronien/photos/a.233919374153892/246368192909010/?type=3&theater
https://acusorg.sharepoint.com/sites/DFR/Shared%20Documents/Research/zOld%20Folder%20Structure/Mideast/operation%20carthage/Two%20weeks%20later,%20Assoumani%20won%20re-election,%20with%20more%20%20than%2060%20percent%20of%20the%20%20vote.

Le Moronien supporting opposition candidate Solihi Mohamed. (Source: Facebook)

* Le Moronien
@ Like This Page - February 21, 2 (7]

SOILIHI MOHAMED, alias “Campagnard”, et connu
comme le militaire qui a séduit les comoriens
lorsqu'il a tenu téte aux milices et au coup d'état
armé conduites par Bob Denard en 1995.

Il a été ensuite promu colonel, puis en janvier 2016
Soilihi a été nommé a la téte de la société de
distribution d'eau et d'électricité (Ma-Mwe), mais
aprés juste une année de mission il a démissionné
de son poste laissant les Comoriens avec
beaucoup d'interrogation.

Mais les questions qui se posent le plus étaient,
pourquoi un homme jugé de conviction et
considéré comme un soldat valeureux ne s'était-il
pas manifesté dés sa mise a |'écart, ou tout
simplement remis sa démission ?

Beaucoup ont proclamé que sa démission ne fait
qu'affirmer les accusations a son égard. En effet
Campagnard a été accusé d'une gestion douteuse
de la société en plus d'un échec a mettre la
société sur pied, puisque lorsqu'il était a la téte de

rae fanntinne lae Pamarione ant rann 3 1a faic

0 ®®

Subsequent searches by the DFRLab for Assoumani’s reelection campaign turned up
another Facebook page, simply titled “Azali Assoumani.” The page, created the same day
as Le Moronien, depicted Assoumani as a dictator, including showing his image on a pack

of cigarettes.

I fl Azali Assoumani

P o

5

AZALI

ASSOUMANI

il

Azali Assoumani

@AzaliAssoumaniComore

Home
Posts
Videos
Photos
About

Community

=

b Like X\ Follow A Share - o

@Appel & la guerre civile |

©Je disperse les manifestations !

{UdJe confirme une fraude massive a mon profit.

120 Le petit Archipel pauvre des #Comores restera pour toujours pauvre
!

% % Avec l'argent de I'Arabie saoudite je vous emmerde tous ! ...
See More

See Translation s 3
Azali Assoumani

@AzaliAssoumaniComore
s

Home
Posts
Videos
Photos
About

Community

Create a Page

wlike 3\ Follow 4 Share
VOTRE SYSTEME
NUIT A NOTRE
SANTE
O 4 27 Comments 9 Shares
o Like (D Comment ¢ Share

Anti-Assoumani messdging on the “Azali Assoumani” page. (Source: Facebook)

On March 24, 2019, Assoumani won re-election, with more than 60 percent of the vote.

In its October 2019 interview with Moéz Bhar, the DFRLab raised the question of the

CERPMA site appearing on UReputation’s website and Le Moronien on Facebook. Bhar
denied any knowledge of either CERPMA or Le Moronien. Later that same day, the
CERPMA pages on dev.ureputation.net became inaccessible to the public.

DFRLab

19


https://la1ere.francetvinfo.fr/mayotte/elections-aux-comores-azali-assoumani-est-elu-premier-tour-607-693918.html
https://medium.com/dfrlab/sorting-fact-from-fiction-in-tunisias-presidential-election-862bcc05bdaf

Ongoing influence operations in Africa

Upon receiving the assets that Facebook turned up in its own investigation, the DFRLab
reviewed more than 500 pages, groups, user accounts, and Instagram accounts
representing 10 countries, including Chad, Comoros, Congo-Brazzaville, Céte D’Ivoire,
Gambia, Guinea, Mali, Niger, Senegal, and Tunisia. Not all of these assets appeared
overtly problematic; in fact, it became clear that some of them represented what might be
considered more typical online marketing work, including pages for musicians,
restaurants, and even doctors. Others, though, raised multiple red flags, weaving together
a web of online activities with all the hallmarks of political influence operations, including
ones targeting two presidential campaigns: the February 2020 election in Togo and the
upcoming October 2020 election in Cote d’Ivoire.

Togo

The set of Facebook assets reviewed by the DFRLab featured dozens of pages from the
small West African country of Togo, including many that were straightforward online
marketing campaigns developed over a multi-year period. But a new crop of content
began appearing on Facebook in January 2020, all with a very clear theme — the re-
election of Togolese President Faure Gnassingbé, who was running under the French
campaign slogan “Tous Faure” (“All for Faure”).

Faure was originally installed by the Togolese army as president of Togo upon the 2005
death of his father, Gnassingbé Eyadéma, who had ruled the country since a 1967 military
coup. Faure has remained the primary political force in the country ever since, winning
reelection three times. Despite efforts by the opposition to force Faure to accept term
limits, he ran for a fourth term in office in February 2020.

Over the course of January 2020, at least 11 new pages appeared on Facebook in support
of Faure, according to the Facebook dataset, many with administrators based in Tunisia.
Two of them, “Jeunes Cadres Unir” (January 7) and “Allons-Y FEG 2020” (January 9),
were little more than placeholder pages and subsequently abandoned. Despite being dead
ends, the page names were revealing. “Jeunes Cadres Unir” translates to “Unir youth
cadres,” in reference to young supporters of Faure’s Union for the Republic of Togo party,
or Unir in French. “Allons-Y FEG 2020,” or “Let’s go FEG 2020,” is a reference to Faure’s
initials: Faure Essozimna Gnassingbé.

Over the next several days, additional Facebook pages appeared, including “Diaspora
engagée” (January 10), which appeared to target Togolese Facebook users living outside
the country; “Les Evangiles de Faure” (“The Gospels of Faure,” January 11); and
“Allons-y” (“Let’s go,” January 13). Of the three pages, “Allons-y” was by far the most
successful, growing to nearly 30,000 followers in its first month. Featuring campaign
photos of Faure and his slogan Tous Faure, “Allons-y” described itself in French on its
about page as “a Togolese citizen movement” in support of the president.

The following week, a new crop of pages appeared, with one emerging on January 14 and
two others on January 15. “Jeunes Cadres Faure” appears to be a fully produced version

@DFRLab 20



http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4241001.stm
https://www.voanews.com/africa/togo-opposition-parties-vow-keep-pressure-president
https://www.voanews.com/africa/togo-opposition-parties-vow-keep-pressure-president
http://archive.is/wip/DIzXt

of the hastily created “Jeunes Cadres Unir” that launched on January 7; it grew to more
than 11,000 followers. This was soon joined by “Togofaure,” with more than
27,000 followers, and “Présidentielle Togo,” with approximately 9,000 followers.
Additional pages would follow between January 20 and January 30, all dedicated to
Faure’s opponents, including “Wolou Komi 2020,” “Go Kodjo,” and “Tous avec Jean
Pierre Fabre.” None of these pages were as highly produced as some of the pro-Faure
pages, and featured a fraction of the followers. It is possible they were created to be
weaponized against the opposing candidates, but there is no evidence that this ever took
place.

Along with the new crop of political pages, multiple assets claiming to be Togolese news
outlets appeared on Facebook for the first time during the same time period. The
pro-Faure “L'Observateur Togolais,” for example, made its debut on January 22,
eventually growing to more than 40,000 followers. The following day, “Actu Salade”
premiered. The day after that came “Leloo TV,” which featured videos mocking Faure
opponent Agbéyomé Kodjo.

Faure opponent Agbéyomé Kodjo being “interviewed” on Leloo TV.
(Source: Leloo TV/YouTube)

Away from Facebook, a number of websites previously analyzed by the DFRLab during
the Tunisian presidential election began to produce pro-Faure content, including stories
published by Afrika News and Revue Afrique, both of which employ Moéz Bhar.
Meanwhile, Bhar appears to have made a visit to Togo during this same time period.
According to his Instagram feed, he visited the country between January 17 and
January 25, though there is no evidence to suggest he visited the country due to the
upcoming election.

@DFRLab 2


http://archive.is/wip/VKydC
http://archive.is/wip/ePbus
http://archive.is/wip/my1ri
http://archive.is/wip/bwXbE
http://archive.is/wip/JWMyx
http://archive.is/wip/JWMyx
http://archive.is/wip/2wF1c
https://www.youtube.com/watch?v=fJNNqTR7qUQ
https://afrika-news.com/strong-peaceful-togo-votes-elect-president/
https://afrika-news.com/togo-ndi-sovereignty-affaire/
https://revue-afrique.com/le-togo-des-mythes-a-la-realite/
https://revue-afrique.com/importance-stabilite-paix-togo/

NGRS
.2 2
@ oot

moezbhar Bonjour #Lomé
#Togo ® #Afrique #igersafrica

Q h_merari_castro_p Bonjour %

tout =

HoQv A

30 likes.

Instagram feed of Moéz Bhar documenting a January 2020 visit to Togo. (Source: Instagram)

Meanwhile, it appears that the server administrators of the ureputation.net website had
added several new subdomains to their server. Using the tool Security Trails, the DFRLab
discovered additional subdomains, including unir.ureputation.net, several days before
Facebook announced its June 2020 takedown. The subdomain featured a nearly exact
copy of Faure’s official campaign page, tousfaure.com, strongly suggesting that
UReputation was involved in the page’s development for the campaign.

: . € > 0 @ Not Secure | toustaure com
¥
TURE S e w8 8 a0 R e e
v !

Le mouvement ! : Site officiel de
#TousFaure la campagne

#TousFaure

On February 24, 2020, Faure Gnassingbé was re-elected in a landslide. It remains unclear
whether the influence campaign had any direct impact on his election. All of the pages
were subsequently taken down by Facebook.

Cote d’Tvoire

In addition to the operation in Togo, the Facebook takedown revealed an ongoing
campaign to influence the upcoming October 2020 presidential election in Céte d’Ivoire.
At least 50 Facebook pages, groups, and other assets were dedicated to supporting former
Ivorian president Henri Konan Bédié, also known as HKB, and his Democratic Party of
Cote d'Ivoire — African Democratic Rally (“PDCI-RDA” in French). The PDCI dominated
Ivorian politics for decades until Bédié was overthrown in a 1999 coup. After several years
in exile, including France and Togo, Bédié returned to Cote d’Ivoire and resumed his role
in politics. Today, he is once again presenting himself as a potential presidential candidate

@DFRLab 22



https://securitytrails.com/list/apex_domain/ureputation.net
http://unir.ureputation.net/
http://tousfaure.com/
http://unir.ureputation.net/
http://tousfaure.com/
https://www.aljazeera.com/news/2020/02/togo-president-faure-gnassingbe-wins-fourth-term-landslide-200224050830042.html

following current Ivorian President Alassane Ouattara’s March 2020 decision not to seek

re-election.

Unlike the influence operation created to support Faure’s 2020 re-election in Togo, many
of the Facebook assets that were taken down for attempting to influence the Cote d’Ivoire
election are several years old. By the time the most recent page was launched in
March 2020, at least 20 pages had been created as part of the influence campaign.

The oldest assets in the network involved a trio of Facebook pages launched in 2016
supporting Bédié and the PDCI-RDA. Two of them, “Je Suis Pdci-Rda” and “PDCI RDA,”
posted communiques and press releases from the party, as well as quotes from Bédié.
They also operated a pair of Instagram accounts, both launched in 2016. A third page,
“Tempéte PDCI-RDA,” put more emphasis on trolling HKB’s opponents.

oi@s flom Je Suis Pdci-f
Mal Il SEGH

oy Like  (J Corment

DFRLab

> Share

@PDCI RDA
www.pdcirda.ci

Pro-HKB messaging on “Je Suis Pdci-Rda.” (Source: Facebook)

.'ﬁ"; Je Suis Pdci-Rda
~ Like This Page - October 27, 2019 - @
LA GRANDE FIERTE DU PRESIDENT HENRI

KONAN BEDIE

« Dans ma tache sur terre, ce dont je suis le plus
fier, c'est d'avoir servi trente-trois ans mon pays,
dont douze ans comme ministre de I'Economie et
des Finances, et d'avoir eu la chance historique de
mettre en place toutes les structures
économiques, sociales et culturelles de la Cote
d'Ivoire. Ce fut si bien fait, sous I'égide du
président Houp... See More

THE GREAT PRIDE OF PRESIDENT HENRI Konan

Bedié

" In my job on earth, what | am most proud of is
to have served thirty-three years my country,
including twelve years as Minister of Economy
and Finance, and for having the historic chance
to set up all economic, social and cultural
structures in Céte d ' Ivoire. It was done so well,
under the aegis of President Houphouét that at
the time we spoke of economic miracle of Ivory
Coast. But this miracle was the result of the
thought, labor and action of men like
Houphouét, Bédié and others.

The other thing I'm proud of is that once |
became president of the Republic, | ruled
without ever shedding blood.

Apart from President Félix Houphouét-Boigny
and myself, | don't think we can find other

Write a comment @ @

23


https://www.bbc.com/news/world-africa-51911380
https://www.bbc.com/news/world-africa-51911380

wom) 82
o ?:Bc\)ll;nAlg m Q 0

LAVEZ-VOUS GARDEZ UNE COUVREZ-VOUS  VOUS ETES MALADE?
SOUVENT LES DISTANCE DE LA BOUCHE QUAND APPELEZ VOTRE
MAINS SECURITE VOUS TOUSSEZ. MEDECIN.
#STOPCORONAVIRUS m

PDCI RDA
@pdcirdaofficiel
Home

About

Videos

Posts

Events

Notes

Photos
Community

YouTube

“Tempéte PDCI-RDA” mocks an Ivorian news outlet for not being critical of the rival RDR party.

@DFRLab

b Like 3\ Follow

Videos

Home Find Friends Create

Ao /1017143

# Share

4.8 out of 5 - Based on the opinion of 25
people

HKB: "Le parti unifié (RHDR) estincapablede réaliser |...
5 A

Community See all

s 41,623 people like this

3\ 47,388 people follow this

About See all
@& www.pdcirda.ci
[ Political party

2010 SN &’ Suggest Edits

“PDCI RDA” page. (Soc: Facebook)

I EI Tempéte Pdci-Rda Q ”

Tempéte Pdci-Rda

Home
Posts
Photos
About

Community

Create a Page

1k Like X\ Follow # Share =+« -

‘B Tempéte Pdci-Rda is with Konan Justin N'da.
December 20, 2017 - Q&

GA TREMMMBLE DEJA !!!

Voila un torchon, un chiffon mué en journal, qui édite n'importe quoi
pour soumettre a ces suiveurs.

A la une de ce quotidien, en encadré, juste en haut, il est mentionné que
trés bientdt, la nouvelle direction du RDR aura son premier secrétariat
général. Eux, ont |a possibilité de parler du RDR, de I'organisation et de
la réorganisation de leur RDR. Mais, c'est lorsque le PDCI-RDA le fait que
c'est une torture, une trahison, un scandale.

Diantre !... See More

See Translation

&’
o

PATB Nouvelle direction du RDR

le premier | -
e R m.

Tentatives de sabordage du futyr parti unifié

Torpilleurs, arretez ca !

-
o Ce le RHDP a 1 |
@ la Cote d'Ivoire
Audience du chel de ot ‘ N
| AR el il

(Source: Facebook)

24



The pattern continued in 2018 when two more PDCI-RDA pages launched, one allegedly
the party’s radio station and the other its television network.

“'*3 . RADIO PDCI RDA
y Like This Page - January 25, 2019 - @

Soyons nombreux a dire bye bye a ce parti ennuie
la et réjouissons nous de leur disparition. Max de
partage!!!

Let's be many to say bye bye to this party bored
there and we look forward to their
disappearance. Max of sharing!!!
£ - Hide original - Rate this translation

OO0 6 5 Comments 7 Shares

oy Like

Most Relevant v

d} Share ©~

O Comment

3 Abdoulaziz Bah Bande des haineux, cette
haine vous décimera one by one! N'en
voulez pas aux gens de bien gu'ils vous
empoisonnent, NON ils vous ont laissés
avec votre propre haine qui fera le travail
plus aue I'empoisonnement brobrement

“Radio PDCI RDA” page saying “Bye Bye” to the rival RDR party. (Source: Facebook)

. PDCITV
wyn®)

May 26 at 8:47 AM - @

Pour la paix et la réconciliation nationale/
Amankou Jean Michel, Président du Réseau Dynamique du PDCI-RDA: "
L'heure de réhabiliter le Président BEDIE a sonné".

For peace and national reconciliation /
Amankou Jean Michel, President of the Dynamic Network of the IBD-
RDA: "Time to restore President bédié has come".

¢ - Hide original - Rate this translation
|

| r r r

DFRLab 2




From 2019 until the time of the Facebook takedown, the campaign created at least 11 new
Facebook pages, as well as several Instagram accounts. Unlike some of the previous
Facebook pages that focused more broadly on partisan Ivorian politics, many of the new
pages were expressly designed to promote the candidacy of Bédié, including “Henri
Konan Bédié” (October 2019), “hkbofficiel” (November 2019) and “Objectif Palais
Présidentiel” (April 2020). “Henri Konan Bédié,” with more than 60,000 followers, as
well as its accompanying Instagram account, pointed to the website hkb2020.com, which
shows a stylized image of Bédié and the phrase “coming soon.”

C ¢ © NotSecure | hkb2020.com B v O OB B ™ 6] B a e * @

Placeolder website for hkb2020.com. (Source: hkb2020.com)

Given that the page is serving as a placeholder, its future role in the campaign remains
unknown. The entity that registered it, however, was readily identifiable through a
WHOIS search. The domain hkb2020.com was registered in September 2019 by “DBB”
located on Avenue Roseleo in Barcelona — the same address associated with the purchase
of kaissaied.com during the Tunisian election, as well as an almost exact match to
Lotfi Bel Hadj’s Digital Big Brother address.

@DFRLab 2


http://hkb2020.com/
https://domainbigdata.com/hkb2020.com

B Whois last record, updated : 2019-10-21

Domain Name: HKB2020.COM

Registry Domain ID:

Registrar WHOIS Server: whois.internet.bs
Registrar URL: http://www.internetbs.net

Updated Date: 2019-10-21T11:08:10Z

Creation Date: 2019-09-03T714:05:42Z

Registrar Registration Expiration Date: 2020-09-03T14:05:42Z
Registrar: Internet Domain Service BS Corp.
Registrar IANA ID: 2487

Registrar Abuse Contact Email: abuse(at)internet.bs
Registrar Abuse Contact Phone: +1.5167401179
Reseller:

Domain Status: ok - http://www.icann.org/epp#ok
Domain Status: clientTransferProhibited - http://www.icann.org/epp#clientTransferProhibited
Registry Registrant ID:

Registrant Name: Not disclosed Not disclosed
Registrant Organization: DBB

Registrant Street: avenue roseleo espana
Registrant City: barcelona

Registrant State/Province:

Registrant Postal Code: 08080

Registrant Country: ES

WHOIS results for hkb2o20.com displaying “DBB” as the domain owner. (Source: Domain Big Data)

Along with political content, the operation created at least a dozen others representing
themselves as news outlets, with 10 of them created between September 2019 and
March 2020.

“CIV News,” which launched on September 5, 2019, came across as a straightforward
news site, covering topics ranging from politics to cultural events to COVID-19. It also was
not confined to Facebook; at the top of its page was a pinned post encouraging users to
join its Telegram channel.

en CIVNews
M™% 21 November 2019 G
l 1 Join our new channel:
@ClIVactus
NEWS and receive news from Céte d'lvoirel §

& tme/ClVactus... See more
See Translation

CIV News
@ClVactus « u
Home

Posts

Reviews

@ClIVactus

Videos
Pictures
About

‘Community

/

“CIV News” promotes its Telegram channel. (Source: Facebook)

@DFRLab 27


https://domainbigdata.com/hkb2020.com

Another operation page, “Ivory Post,” noted just prior to the Facebook takedown that
Bédié was being nominated by his party to run for president in October.

IVORY
POST

IvoryPost
@IlvoryPostCl

Home
Posts
Reviews
Photos
About

Community

wb Like X\ Follow # Share

Posts

woar IvoryPost
3hrs- Q

Céte d'lvoire : Convention d'investiture, Bédié pressenti candidat du

PDCI a I'élection présidentielle d'octobre 2020

A 86 ans, I'ancien président de Céte d'Ivoire et président du PDCI-RDA
veut se lancer dans la course au pouvoir aprés son échec de 2010.

Selon des informations en notre possession, Henri Konan Bédié est

pressenti candidat du PDCI a la présidentielle d'octobre 2020 et sera
investi, a la convention de son parti annoncée pour le mois de juin....
See More

oy Like () comment

Learn More @ Send Message

ﬁ Page Transparency See More

Facebook is showing information to help you better
understand the purpose of a Page. See actions taken by
the people who manage and post content.

D Page created - November 28, 2019

English (US) - Frangais (France) - Espafiol -+
Portugués (Brasil) - Deutsch

Privacy - Terms - Advertising + Ad Choices [>
Cookies - More ~
Facebook © 2020

“Tvory Post” story on Bédié and the presidential nomination. (Source: Facebook)

One of the last Ivorian Facebook pages to be created prior to the takedown was “Elections
Cote d'Ivoire,” launched on March 10, 2020. The page presented itself as neutral
information about the election, not unlike the “Elections en Tunisie” page identified in
2019. Both pages also both featured a logo with a stylized checkmark incorporated in it.

Elections Céte d'lvoire

0N Elections

COTE D'

Elections Cote

d'lvoire
@ElectionCIV
Home

Posts
Reviews
Photos
About

Community

@DFRLab

i Like 3\ Follow # Share

Create Post

Photo/Video 2 Tag Friends ° Get Messages

and

“Elections Céte d'Ivoire.” (Source: Facebooﬁ)

Home Create ‘9

in Elections
COTE D'MOIRE

@ Send Message

Local Business

Always Open

Community See All
2L Invite your friends to like this Page
e 13,887 people like this

2\ 14,010 people follow this

28



These observations, it would turn out, were no simple coincidence. Prior to the Facebook
takedown, the DFRLab reviewed the list of subdomains associated with the “Elections en
Tunisie” website, élection.com, using the domain name tool Security Trails. One of the
subdomains listed was cotedivoire.élection.com, which links to a page featuring the same
logo as the “Elections Cote d’Ivoire” Facebook page. Intriguingly, another subdomain was
labeled togo.élection.com.

& > C (0 @ NotSecure | cotedivoire.élection.com ¥ Ok o@EM™ B 4 B2 aoadoe *®

B B Elections

Email address Zip code CGTE D' IRE @ @

HOME ~ PAGES v EVENTS v MEDIA ~ FEATURES v NEWS + SHOP ~

= REGISTER TO VOTE
Submit your application

I GET INVOLVED

Become a volunteer

VOTE BY MAIL
Request your ballot

s 2 e DONATE NOW!
“Elections Céte d'Ivoire,” a subdomain of élection.com. (Source: cotedivoire.élection.com)

<« C 0 [ ® NotSecure | togo.élection.com B w) Ok OB E™ B 4 B a @+ ® =

HOME RESULTS ~ CONSTITUTION ELECTORAL CODE CC

ELECTION CODE THE CONSTITUTION

togo.élection.com. (Source: http://togo.élection.com)

DFRLab 2



http://élection.com/
https://securitytrails.com/list/apex_domain/xn--lection-9xa.com
http://cotedivoire.élection.com/
http://togo.élection.com/
http://cotedivoire.élection.com/
http://togo.élection.com/

Conclusion

Operation Carthage, not unlike the previous Facebook takedown involving Archimedes
Group, exists in a liminal world between the legitimate and illegitimate. Political
communications as a profession is probably as old as politics itself; heads of governments
and their rivals have always relied on the advice and assistance of professionals who
understand the art of political manipulation. And while at times it can be distasteful,
politics has always been a full-contact sport, with paid advisers looking to exploit a
moment or leverage an opportunity whenever the chance reveals itself, particularly when
an opponent’s words or actions can be used against them.

Sometimes, though, the distasteful devolves into dirty tricks, using whatever means
necessary to gain a political edge. Prior to the internet, this might have taken the form of
unfounded rumors left in voters’ mailboxes, a questionable lead provided to an
unscrupulous news outlet, or in the case of Watergate, outright illegal activity. The
ubiquity of social media and the ease at which digital content can be published has led to
a new generation of political communicators, some of whom show no compunction about
embracing methods involving mass deceit and obfuscation. This time, it was UReputation
that was caught engaging in coordinating inauthentic behavior to influence elections.
Tomorrow, it could be any individual or entity looking for a competitive edge in a highly
competitive business. Though in truth, it is not just future efforts to push the envelope in
unscrupulous digital communications that should worry us. Instead, it is those going on
right now under our noses, obscured by an ever-growing information ecosystem, that
should give us pause, using tricks and technologies we are only beginning to comprehend.

@DFRLab 30



