
China-friendly Narratives and the 2020 
Taiwan Presidential Election

CHINESE MESSAGING 
ACROSS THE STRAIT



2

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

This report is written and published in accordance with 
the Atlantic Council Policy on Intellectual Independence. 
The authors are solely responsible for its analysis and 
recommendations. The Atlantic Council and its donors do not 
determine, nor do they necessarily endorse or advocate for, 
any of this issue brief’s conclusions.

Atlantic Council 
1030 15th Street NW, 12th Floor 
Washington, DC 20005

For more information, please visit 
www.AtlanticCouncil.org.

December 2020

The Digital Forensic Research Lab (DFRLab) is a start-up 
incubated at the Atlantic Council and leading hub of digital 
forensic analysts whose mission is to identify, expose, and 
explain disinformation where and when it occurs. The DFRLab 
promotes the idea of objective truth as a foundation of 
governance to protect democratic institutions and norms 
from those who would undermine them.

The Scowcroft Center for Strategy and Security works 
to develop sustainable, nonpartisan strategies to address 
the most important security challenges facing the United 
States and the world. The Center honors General Brent 
Scowcroft’s legacy of service and embodies his ethos of 
nonpartisan commitment to the cause of security, support 
for US leadership in cooperation with allies and partners, 
and dedication to the mentorship of the next generation 
of leaders.  The Scowcroft Center’s Asia Security Initiative 
promotes forward-looking strategies and con-structive 
solutions for the most pressing issues affecting the Indo-
Pacific region, particularly the rise of China, in order to 
enhance cooperation between the United States and its 
regional allies and partners.

COVER PHOTO (BACKGROUND): “Taipei 101” by Remi Yuan 
(@remiyuan), Unsplash. Published on February 21, 2018. 
https://unsplash.com/photos/JMB3Efb8yoQ



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

3

China-Friendly Narratives 
and the 2020 Taiwan 
Presidential Election

Chinese 
Messaging 
Across the 
Strait



4

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

Table of Contents

Introduction	 5

“One China” Policy and China’s Approach to Taiwan	 6

The 2020 Taiwan Presidential Election	 8

Taiwan’s Social Media Landscape	 10

Chinese Interference in Taiwan’s Information Environment	 11

Social Media Findings	 12

Conclusion	 24



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

5

T
aiwan has grappled with foreign interference at a 
scale that dwarfs the challenges faced by many 
other democracies. The island nation remains a 
flashpoint for Chinese projections of power and 

sovereignty that date back to the Chinese civil war in the 
late 1940s when the Kuomintang Party (KMT) was driven 
out of the mainland by the Chinese Communist Party (CCP). 
Since that time, the CCP has contended that Taiwan is a 
part of broader China yet to be united with the mainland, 
while the government of Taiwan has been caught up in a 
debate as to whether it represents the legitimate “China” 
(i.e., democratic and free) or whether it is “Taiwan” (i.e., no 
longer connected to China at all).1

Chinese information operations targeting Taiwan have 
intensified alongside China’s more aggressive foreign 
policy. These operations have been conducted, in part, 
through the targeting and denigration of pro-independence 
or less China-friendly politicians within Taiwan. The 2018 
local elections in Taiwan saw a range of pro-mainland, 
anti-independence patriotic trolling campaigns and fake 
personas that aligned with CCP interests and that spiked 
particularly during periods of geopolitical tension. The 
situation only exacerbated as Taiwan approached the 2020 
presidential election, when social media, both Western 
platforms like Facebook and YouTube, as well as platforms 
originated from Chinese mainland like Weibo, were 
entangled with conspiracy theories and disinformation. 
Although not all of them can be attributed back to the CCP 
government, they align with China’s “discourse power” 
projection that favors China’s vision of the cross-strait 
relationship and criticizes politicians who challenge its 
authority in the region, including the presidential candidate 
Tsai Ing-Wen.

Echoing the experiences of other democracies, social media 
has made this challenge more difficult. As communities 
have grown more insular and opinions more entrenched, 
fact-based information has become harder to come by, 
replaced by political polarization and mutual recrimination.2   

For example, pan-Blue (pro-KMT) constituents are more 
likely to believe and disseminate negative disinformation 
about the current Democratic Progressive Party (DPP) 

1 For more on the understanding of Chinese government’s approach toward Taiwan, see 孙代尧, “中国共产党对台政策演变论析” (“On the Evolution of the Chinese 
Communist Party’s Policy on Taiwan”), 中共党史研究 6 (2006): 32-40, accessed on November 20, 2020, http://www.cqvip.com/qk/81413x/200606/23230795.
html; Eleanor Albert, “ChinaTaiwan Relations,” Council on Foreign Relations, December 7, 2016, https://css.ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/
gess/cis/center-for-securities-studies/resources/docs/CFR-China-Taiwan%20Relations.pdf.

2 Taiwan Election: Disinformation as a Partisan Issue, Stanford Internet Observatory, January 21, 2020, https://cyber.fsi.stanford.edu/io/news/taiwan-disin-
formation-partisan-issue. 
3 杜兆倫, “謠言分藍綠？政治傾向與社群媒體謠言傳播之關聯性研究 Pan-Blue or Pan-Green Rumors? The Relationships Between Political Preferences and 
Dissemination of Political Rumors in Social Media,” Degree Thesis of National Taiwan University Journalism Research Institute, January 1, 2018, accessed on 
November 20, 2020, https://www.airitilibrary.com/Publication/alDetailedMesh?docid=U0001-0902201814560900.  

administration.3 Moreover, as awareness of Chinese 
information operations has grown, some social media users 
in Taiwan have exacerbated the partisanship by labeling 
any China-friendly narratives – and anyone advancing them 
– as Chinese in origin. This has further increased the climate 
of paranoia and distrust. 

Despite growing Western attention on China’s interference 
in the democratic institutions of Taiwan, there has been 
limited academic research that accounts for the full scope 
and impact of such information operations during the 
2020 Taiwan election and their effects upon Taiwan’s 
broader political landscape. This report identifies instances 
of Chinese political messaging from both official Chinese 
government accounts as well as unattributable accounts 
that promote consistently pro-China narratives that align 
with CCP propaganda. The DFRLab found that, while 
China sought to apply influence on the election through 
coordinated information operations on social media 
platforms, such operations achieved far less impact and 
pro-CCP sentiment than the party likely anticipated, likely 
thanks in part to general awareness of Chinese efforts 
following the 2018 legislative elections. Despite low levels 
of digital engagement, however, this pro-China material 
offers a window into the next iteration of Chinese narrative 
propagation.

Introduction



6

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

T
he Chinese Civil War began in 1945 between the 
KMT and the CCP, splitting the military alliance 
they maintained throughout World War II, as the 
two parties sought to maintain control of the levers 

of government for the entire Chinese territory. Although 
the KMT gained military ascendancy at first with the help 
of the US military, the Communists later secured military 
victories in 1948, culminating in the KMT’s forced retreated 
from the mainland to Taiwan, where it retained a strategic 
position and industrial capacity in part because of its 
geographic isolation from the mainland.4 In Taiwan, the 
KMT remained the only political party on the island for an 
extended period. Initially, the KMT declared martial rule 
with an intent to prevent infiltration from CCP spies and 
prepare the society for a war to conquer the mainland, an 
aspiration that was never acted upon or realized. Several 
dissidents from the KMT secretly founded DPP in 1986, 
with the hope of creating a more democratic society that 
honors basic human rights and freedom for its citizens. 
Since the early 1990s, when Taiwan shifted to true a multi-
party democratic system, the DPP has promoted a separate 
identity of Taiwan from mainland China, an accelerating 
trend since the party first claimed power in 2000. The 
new generation in Taiwan embraces an increasingly 
democratic identity, favoring Western culture, political 
ideals, and economic systems over Chinese culture, unlike 
their forebearers who had a deeper cultural and familial 
connection with mainlanders. Under current President Tsai 
Ing-wen, who was first elected president when the DPP 
reclaimed power in 2016,5 the Taiwanese government has 
maintained a rather hostile relationship with its counterpart 
across the Strait. While Tsai has officially rejected the 1992 
Consensus, Chinese President Xi Jinping’s administration 
has responded with tough measures including restricting 
Chinese tourists access to Taiwan.6

4 Amy McKenna, edit, “Nationalist Collapse And The Establishment Of The People’s Republic Of China (1949),” Britannica, https://www.britannica.com/
event/Chinese-Civil-War/Nationalist-collapse-and-the-establishment-of-the-Peoples-Republic-of-China-1949. 

5 DPP held the Taiwan presidency from 2000 until 2008 and again from 2016 until present.
6 Yeni Wong, Ho-I Wu, and Kent Wang, “Tsai’s Refusal to Affirm the 1992 Consensus Spells Trouble for Taiwan,” The Diplomat, August 26, 2016, https://
thediplomat.com/2016/08/tsais-refusal-to-affirm-the-1992-consensus-spells-trouble-for-taiwan/; “中国首次暂停赴台自由行对台湾观光及政治的冲击” (“The first 
time China suspended free travel of its citizens to Taiwan and its influence on Taiwan tourism and politics”), BBC News, July 31, 2019, https://www.bbc.com/
zhongwen/simp/chinese-news-49178224.
7 Richard Bush, What Xi Jinping Said about Taiwan at the 19th Party Congress,
The Brookings Institution, 19 October 2017, https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2017/10/19/what-xi-jinping-said-about-taiwan-at-the-19th-
party-congress/
8 Peter Hartcher, “Rundown of China’s spy agencies will make uncomfortable reading for some,” The Sydney Morning Herald, July 14, 2020, https://amp-smh-
com-au.cdn.ampproject.org/c/s/amp.smh.com.au/world/asia/rundown-of-china-s-spy-agencies-will-make-uncomfortable-reading-for-some-20200713-
p55bhs.html
9 Takashi Suzuki, “China’s United Front Work in the Xi Jinping era – institutional developments and activities,” Journal of Contemporary East Asia Stud-
ies 1(2019):83-98, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/24761028.2019.1627714. For more on United Front Work, read Michael M. Tsai/Po-Chang 
Huang, “China’s United Front Strategy and its Impacts on the Security of Taiwan and the Asia-Pacific Region,” Fletcher Security Review 3(2017):91-96 https://
heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/fletsrev3&div=18&id=&page=. 

Meanwhile, the KMT has – contrary to its origin – deepened 
its cooperation with the CCP based on the 1992 Consensus 
that initiated the “One China” policy. Both parties agree 
that there is only one China, but the definition is left open 
for interpretation. The People’s Republic of China’s “One 
China” policy, which sees Taiwan as an integral part of 
China, is a fundamental part of its foreign policy. A goal 
of reunification by 2049 was included in the Communist 
Party of China’s 2049 “National rejuvenation” centenary 
goals. China’s use of media and public diplomacy to further 
the “One China” policy targets three key audiences: local 
Taiwanese, as a means of building support for unification; 
a foreign audience, intending to isolate pro-independence 
Taiwan political powers; and a domestic Chinese audience, 
to reassure the legitimacy and ascendency of the CCP 
government.7 While the CCP sees this as a way of temporary 
compromise, it has adhered to the agenda of persuading 
Taiwan to reunite with the CCP government as opposed 
to more aggressive military action. On the other hand, 
while the KMT government in Taiwan signed onto the 1992 
Consensus with the CCP government, the DPP leadership 
has been an adamant opponent of the compromise and 
regards Taiwan as an independent country separate from 
the nation of China. 

The key organs of CCP information operations in Taiwan 
are the United Front Work Department, the People’s 
Liberation Army, and the Taiwan Affairs Office (TAO).8  
The first two organs set out the official guidelines for the 
strategy of China’s approach to Taiwan issues within the 
CCP. More specifically, the United Front Work Department 
focuses on political maneuvering through the recruitment 
of influential figures, collection of intelligence information, 
and covert activities of establishing and maintaining 
connections with influential individuals and organizations 
in targeted communities, while TAO serves as the face of 

“One China” Policy and China’s 
Approach to Taiwan



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

7

publicly released information.9 The conventional methods 
of the United Front Work Department include engaging 
Taiwanese media, politicians, businesses, civil society, and 
other societal influencers. Some of the examples include 
organizing visits of Taiwanese politicians and chief editors 
from media outlets to China and emphasizing trade benefits 
to Taiwanese businesses operating in China.

Another branch that is key in influencing public opinion in 
China on Taiwan issues is the Cyberspace Administration 
of China, the CCP’s primary organization for oversight of 
the internet, including monitoring public opinion, which 
works closely with the United Front Work Department. 
The goal of the Taiwan-related information influence is 
centered around reunification under CCP rule. As social 
media platforms attract increased attention and their 
large user base rapidly shift discussion, there has been 
an increasing focus on using non-CCP affiliates such as 
internet celebrities to deliver pro-China messaging to both 
Chinese and Taiwanese citizens.  



8

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

T
he tension of these competing narratives – China’s 
discourse power and the Taiwanese government’s 
push for continued autonomy – has redefined the 
traditional power dynamics in the region and came 

to a climax ahead of the 2020 presidential election in 
Taiwan. A month before the election, the legislature passed 
the Anti-Infiltration Act with no opposition votes, aiming at 
“curbing Chinese influence on the island politics.”10 The DPP 
administration under President Tsai Ing-wen’s leadership 
has had an active agenda of countering foreign interference 
by the CCP, both in her first term and again following her 
reelection. 

On January 11, 2020, incumbent Tsai won a second term 
in a landslide victory over Han Kuo-yu, the KMT candidate 
for president. Tsai received more than 8 million votes and 
set a record for any presidential candidate in Taiwan’s 
democratic history.11 Out of the 113 seats in the Yuan 
(Taiwan’s national legislative body), the DPP maintained its 
majority but dropped from 68 to 61 seats. Although the 
DDP successfully secured the presidential seat, the KMT 
gained an additional three seats from the prior legislative 
session.12 The DPP’s presidential victory amid a legislative 
slide followed its substantial losses during local elections in 
2018, which researchers assessed to have been influenced 
by disinformation operations originating from China on 
both Chinese and Western social media platforms that 
favors the winning of Han Kuo-yu in the municipal election 
of Kaohsiung.13 The 2020 presidential election victory, 
however, can be interpreted as a direct rebuke of KMT’s 
close ties with the CCP.

10 Nick Aspinwall, “Taiwan Passes Anti-Infiltration Act Ahead of Election Amid Opposition Protests,”The Diplomat, January 03, 2020, https://thediplomat.
com/2020/01/taiwan-passes-anti-infiltration-act-ahead-of-election-amid-opposition-protests/.

11 Cedric Sam, “Taiwan 2020 Election Results,” Bloomberg News, January 11, 2020, https://www.bloomberg.com/graphics/2020-taiwan-election-results/; 
Lily Kuo, “Taiwan election: Tsai Ing-Wen wins landslide in rebuke to China,” The Guardian, January 11, 2020, https://www.theguardian.com/world/2020/
jan/11/taiwan-re-elects-tsai-ing-wen-as-president-in-clear-message-to-china. 
12 Sam, “Taiwan 2020 Election Results.”
13 Josh Rogin, “China’s interference in the 2018 elections succeeded — in Taiwan,” Washington Post, December 18, 2018, https://www.washingtonpost.com/
opinions/2018/12/18/chinas-interference-elections-succeeded-taiwan/; “Cyber Threat Activity Targeting Election,” Fireeye, 2019, https://www.fireeye.com/
content/dam/fireeye-www/products/pdfs/pf/gov/eb-cyber-threat-activity.pdf. 
14 吴下阿蒙, “蔡英文当选连任，怎么看？（侠客岛）,” (“What do you think about Tsai Ing-wen being re-elected? (Xia Ke Island)”), People’s Daily, January 13, 2020, 
http://paper.people.com.cn/rmrbhwb/html/2020-01/13/content_1966500.htm; “莫道浮云终蔽日——台湾“大选”结果当何以看待,” (“The cloud will eventually 
fade away and reveal the Sun: how to evaluate the result of Taiwan’s ‘presidential election’”) Xinhua News, January 11, 2020, http://www.xinhuanet.com/
tw/2020-01/11/c_1125450579.htm; “蔡英文赢了选举，和平发展与和平统一无望了吗？” (“Tsai Ing-wen won the election. Is there no hope for peaceful development 
and peaceful reunification?”), People’s Daily Taiwan, January 13, 2020, http://tw.people.com.cn/n1/2020/0113/c14657-31545686.html.
15 Chinese Discourse Power: China’s Use of Information Manipulation in Regional and Global Competition, Digital Forensic Research Lab, Atlantic Council, 
December 2020, https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/dfrlab-china-reports/.
16 DFRLab using SerpApi on November 15, 2020. SerpApi is a tool to scrap search results from Google. 

Under the pretext of the “One China” policy, China expressed 
its own discontent with the 2020 election results on the 
island. Shortly after the election, China Daily and Xinhua 
News, CCP-controlled official news outlets, released several 
commentaries on the 2020 election.14 The consensus of these 
op-eds was that DPP won not because of its popularity but 
because of the agenda-setting capabilities of the first Tsai 
administration, external influence from and involvement of 
the United States, and the KMT’s inadequate capability in 
uniting the disparate forces within its party.

While the landslide victory for Tsai, who campaigned on 
a platform of Taiwanese independence, was far from a 
desired result for the CCP, China is highly unlikely to give 
up its influence operations – following its philosophy of 
“discourse power” – pushing Taiwan’s residents toward pro-
China political values that align with the CCP’s interests.  
15Following the election, one article by Xinhua News, “The 
cloud will eventually fade away and reveal the Sun: how to 
evaluate the result of Taiwan’s ‘presidential election’” (“莫
道浮云终蔽日——台湾‘大选’结果当何以看待”) was republished 
directly 37 times on various Chinese and overseas news 
outlets, mostly state affiliated news outlets.16 These narratives 
demonstrated the grave concern of China, which sees Tsai’s 
reelection as jeopardizing the possibility of reunification. 
Chinese official media have generally been highly critical of 
the pro-independence DPP and Tsai in particular, accusing 
them of manipulating the information environment in 
Taiwan by undertaking online misinformation operations.17,18   
For example, Global Times and presidential candidate Chiu 

The 2020 Taiwan 
Presidential Election



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

9

17 “Tsai Ing-wen won the election. Is there no hope for peaceful development and peaceful reunification?” 中国台湾网, January 11, 2020, http://www.tai-
wan.cn/plzhx/plyzl/202001/t20200111_12231914.htm; 吴下阿蒙, “What do you think about Tsai Ing-wen being re-elected? (Xia Ke Island)”; 陈星, “2019年
台湾政局回顾,” (“Review of Taiwan’s political situation in 2019”), 现代台湾研究 1 (2020): 10-17, accessed on November 20, 2020, http://www.cqvip.com/
qk/97723x/202001/7101485498.html; 吴为, “2019年台湾政局回顾,” (“Review of Taiwan’s political situation in 2019”), 统一论坛 1(2020):21-23, http://www.cqvip.
com/qk/81541x/202001/7100968646.html
18 While China invests significant resources in mainstream media in target locales, especially Taiwan and Hong Kong, the remainder of this paper will focus 
on China’s social media activities. For more on its use of mainstream media as a tool for influence, see Yimou Lee and I-hwa Cheng, “Paid ‘news’: China using 
Taiwan media to win hearts and minds on island,” Reuters, August 9, 2019, https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-chi-
na-using-taiwan-media-to-win-hearts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ0I4; “One Country, One Censor: How China undermines media freedom in 
Hong Kong and Taiwan,” Committee to Protect Journalists, December 16, 2019, https://cpj.org/reports/2019/12/one-country-one-censor-china-hong-kong-
taiwan-press-freedom/.
19 “蔡英文原来是这样操控网军的！” (“This is how Tsai Ing-wen manipulated the internet army!), Global Times, December 26, 2019, https://tech.sina.com.cn/
roll/2019-12-26/doc-iihnzahk0015556.shtml
20 Keoni Everington, “DPP influencer Slow Yang charged with spreading fake news, causing death of Taiwanese diplomat in Japan,” Eye on Taiwan, 
December 2, 2019, https://www.eyeontaiwan.com/slow-yang-charged-with-spurring-suicide-of-taiwanese-diplomat-in-japan-with-fake-news.

Yi from the New Party, a Taiwanese political party that 
subscribes to the “One China” principle, accused the DPP 
(and, indirectly, Tsai) of directing information operations 
executed by an internet army under the leadership of Slow 
Yang.19 Slow Yang has achieved some notoriety in Taiwan, 
as the Taiwanese government charged him with spreading a 
false story online that culminated in the suicide of one of the 
island’s diplomats.20 The evidence Global Times and Chiu 
cited to back their claims was a contract signed between a 
marketing company founded by Slow Yang and the DPP in 
2018 before the local election. The DPP rejected the claim, 
stating that the contract was for a public opinion survey to 
be run by the company and denying any relationship with 
the information operation later charged against Slow Yang.



10

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

W
hile China still uses traditional media to extend 
its sphere of influence in Taiwan, where 77 
percent of the population relies on television 
as sources for news, 88 percent now turns 

to social media as a news source as well.21 According to a 
January 2020 report of selected countries from Statista, 
Taiwan had the second highest social media penetration in 
the world, at 88 percent, behind the United Arab Emirates.22  
On average, Taiwan hosts 8.4 social media accounts per 
person.23 According to Taiwan Network Information Center, 
the most popular social media platforms in Taiwan are 
US-based platforms Facebook, Instagram, and Twitter; 
Taiwan’s PTT and Dcard; and China’s Weibo. The most 
influential instant messaging apps are Japan’s LINE and 
China’s WeChat. While Facebook harbors users of diverse 
generations, Instagram, PTT, and Dcard attract a mostly 
younger audience. In the case of the latter two platforms, 
university students are also the primary users and content 
producers.24

Matching the high social media penetration, Taiwan has 
witnessed the rapid growth of platform use as users’ 
primary source of information, especially for younger 
generations. According to Reuters Institute, in 2020, 83 
percent of Taiwan’s population preferred to read news 
online and 59 percent of the population received news via 
social media platforms.25 The top social media platforms 
that people use for news are LINE (49 percent), Facebook 
(47 percent), and YouTube (41 percent).26

Taiwan’s relationship with its information environment is 
inextricably linked with a national identity based in conflict 
with – or fear of infiltration to diminish its sovereignty 
from – mainland China. According to Reuters Institute, 
Taiwan ranked the 28 out of 30 polities in terms of trust in 
media, with only 24 percent of trust in news in general.27  
Moreover, Taiwan suffers from rampant disinformation – 
both domestic and foreign. As a result, Taiwanese social 
media platforms have implemented measures intended to 
counter the influence of disinformation. For example, in July 
2019, LINE launched the official LINE message verification 

21 “This is how Tsai Ing-wen manipulated the internet army!”, Global Times.

22 “Active social network penetration in selected countries as of January 2020,” Statista, https://www.statista.com/statistics/282846/regular-social-net-
working-usage-penetration-worldwide-by-country/.
23 Simon Kemp, “Digital 2020: Taiwan,” DataReportal, February 18, 2020, , https://datareportal.com/reports/digital-2020-taiwan#:~:text=There%20were%20
20.51%20million%20internet,at%2086%25%20in%20January%202020.
24 Taiwan Internet Report 2019, Taiwan Network Information Center and InsightXplorer Ltd., https://report.twnic.tw/2019/assets/download/TWNIC_Tai-
wanInternetReport_2019_EN.pdf.
25 Nic Newman, Richard Fletcher, Anne Schulz, Simge Andı, and Rasmus Kleis Nielsen, Reuters Institute Digital News Report 2020, Reuters Institute, 2020, 
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf
26 Ibid.
27 Ibid. 

(“LINE 訊息查證”) after the user-created fact-checker bot 
Aunt Meiyu (“美玉姨”) went viral on the platform in late 
2018. Separately, Taiwan Factcheck Center, a Taiwanese 
nonprofit organization, has been one of the most reliable 
fact-checking institutions on the island since its inception 
in July 2018.

Taiwan’s Social Media 
Landscape



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

11

C
hina’s information operations in Taiwan 
adhere to the CCP’s philosophy of “discourse 
power,” the concept that a country can attain 
increased geopolitical power by setting agendas 

internationally by influencing the political order and 
values both domestically and in foreign countries.”28 When 
applied to Taiwan, the principle seeks to emphasize the 
“One China” policy, to reassert that the CCP government 
is the only legitimate government for the “One China,” 
to accentuate the close relationship between China and 
Taiwanese people, and to push pro-China messaging in the 
hopes of instilling warm sentiment toward the mainland 
more broadly in the residents of the island. 

During the 2018 local elections in Taiwan, for instance, Paul 
Huang, a freelance reporter, traced a popular Facebook 
group supporting populist KMT mayoral candidate Han 
Kuo-yu (韓國瑜) to “a [highly likely] professional cyber 
group from China.”29 Three out of six administrators of 
the Facebook group in question, “韓國瑜粉絲後援團必勝！
撐起一片藍天” (“Han Kuo-yu Fans For Victory! Holding 
up a Blue Sky!”), were related to a network of 249 fake 
persona accounts with simplified Chinese names on 
LinkedIn.30 Although Huang was unable to establish a 
connection between the information operation and the 
Chinese government, the vocal support for Han was in 
line with China’s strategic goal in the region: as a China-
friendly candidate, Han had a history of campaigning for 
and advancing policies aimed at enhancing the trade 
relationship between China and Taiwan as well as at 
stimulating Chinese tourism to Taiwan.31 As mayor of 
Taiwan’s third largest city, Kaohsiung, Han’s pro-China 
view – complimentary to the goals of Chinese discourse 
power – was ripe for overt and covert amplification from 
the mainland. They were also, however, one of the foremost 

28 DFRLab, “Chinese Discourse Power.”

29 Paul Huang, “Chinese Cyber-Operatives Boosted Taiwan’s Insurgent Candidate,” Foreign Policy, June 26, 2019, https://foreignpolicy.com/2019/06/26/
chinese-cyber-operatives-boosted-taiwans-insurgent-candidate/
30 Ibid.
31 Chris Horton, “The Taiwanese Populist Advancing China’s Interests,” The Atlantic, April 16, 2019, https://www.theatlantic.com/international/ar-
chive/2019/04/taiwanese-populist-han-kuo-yu-china/587146/.
32 Chris Horton and Amy Chang Chien, “Voters in Taiwan Oust a Pro-China Mayor,” The New York Times, June 6, 2020, https://www.nytimes.com/2020/06/06/
world/asia/taiwan-recall-mayor.html.
33 Will Feuer, “WHO chief addresses death threats, racist insults: ‘I don’t give a damn,’” CNBC News, April 8, 2020, https://www.cnbc.com/2020/04/08/
who-chief-addresses-death-threats-racist-insults-i-dont-give-a-damn.html.
34 Xuzhou is a city in northern China.
35 楊清緣, “抓到了！陸網軍假台人「向譚德塞道歉」指導文曝光,” (“Caught it! Guidance Exposed on the Fake “Apologizing to Tedros” by Main-
land Internet Army”), MSN News, April 10, 2020, https://www.msn.com/zh-tw/news/national/%E6%8A%93%E5%88%B0%E4%BA%86%EF%B-
C%81%E9%99%B8%E7%B6%B2%E8%BB%8D%E5%81%87%E5%8F%B0%E4%BA%BA%E3%80%8C%E5%90%91%E8%AD%9A%E5%BE%B7%E5%A1%9E%E9%
81%93%E6%AD%89%E3%80%8D%E6%8C%87%E5%B0%8E%E6%96%87%E6%9B%9D%E5%85%89/ar-BB12q5IE#image=3.
36 “大陸網民假臺灣之名集體散布假道歉文 調查局火速溯源說明,” (“Mainland internet users collectively spread false apologies by pretendingn to be Taiwanese; the 
investigation bureau quickly traced the source and announced to the public”), Investigation Bureau of the Ministry of Justice, April 10, 2020, https://www.
mjib.gov.tw/news/Details?Module=1&id=594.
37 Renée Diresta, Carly Miller, Vanessa Molter, John Pomfret, Glenn Tiffert, Telling China’s Story: The Chinese Communist Party’s Campaign to Shape Global 
Narratives, Stanford Internet Observatory, July 20, 2020, https://cyber.fsi.stanford.edu/io/news/new-whitepaper-telling-chinas-story. 
38 Ibid.

reasons why Han was successfully voted out of office in a 
recall election in June 2020.32

The Ministry of Justice Investigation Bureau in Taiwan has 
also located disinformation stemming from China during 
the COVID-19 pandemic. In April 2020, World Health 
Organization President Tedros Adhanom Ghebreyesus 
accused Taiwanese internet users of spreading racist 
comments against him online.33 While Tsai denied the 
accusations, a Twitter account named “自由徐州電台” 
(“Freedom Xuzhou Radio”),34 fashioning itself after Radio 
Free Asia, posted “I am Taiwanese. I am extremely ashamed 
of Taiwanese people attacking Tedros in such a vicious 
manner. On behalf of the Taiwanese people, I apologize 
to Tedros and beg for his forgiveness.”35 Despite the low 
engagement of the post, it quickly caught the attention 
of the government, which then traced the account back 
to China, concluding that the post defamed Taiwanese 
people in front of the international community and dimmed 
Taiwan’s chances of being accepted into international 
organizations like the World Health Organization.36  

Finally, recent studies on Chinese interference in the 2020 
Taiwan election focused mainly on China’s use of Western 
social media platforms. The most popular Western platforms 
studied were Twitter and Facebook. A study by the Oxford 
Internet Observatory found heavy coordination between 
a number of Twitter accounts posting pro-Chinese state 
content.37 These accounts featured identical profile pictures 
and highly similar header images and handles, followed a 
similar list of other accounts, and posted 190,000 and 
334,000 times during their time of operation. Another study 
by Stanford Internet Observatory identified two content 
farms that were responsible for spreading disinformation 
about the Tsai and the Taiwanese government.38

Chinese Interference in Taiwan’s 
Information Environment



12

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

T
he DFRLab found influence operations producing 
pro-China narratives aligned with the government’s 
“One China” policy on more open platforms, 
including Chinese domestic social media platform 

Weibo and Western social media platforms Facebook and 
YouTube. There was little evidence tying the accounts and 
pages posting the content to the CCP, but the messages 
being disseminated aligned with those from the party-state 
apparatuses. Despite the inability to directly attribute these 
activities to China, the proximity of the narratives to those 
of Chinese discourse power does warrant monitoring. For 
contrast, on domestic Taiwanese social media platforms 
PTT and Dcard, the DFRLab found no significant evidence 
of information operations originating from China, which is 
likely due to the platforms’ stricter information monitoring 
protocols during the election.

Facebook

The DFRLab found two Facebook pages with ties to the 
party-state that propagate disinformation online. “兩岸頭條” 
(“Headlines Across the Strait”), one of the two Facebook 
pages, maintained 753,754 followers as of September 1, 
2020. The page has undergone a series of name changes 
– one indicator of inauthentic behavior – since its creation 
in 2015; some of the previous names indicated an intention 
to influence politics on the island. The first name, adopted 
on October 31, 2015, prior to the 2016 Taiwanese election, 
was “2016 台湾大选” (“2016 Taiwan Presidential Election”). 
The page switched to another name in simplified Chinese 
– again, not the traditional Chinese typically used in Taiwan 
– “向蔡英文建言” (“Provide Suggestions to Tsai Ing-wen”) on 
January 20, 2016, shortly after Tsai won the 2016 election. 
On May 2, 2016, the name changed yet again to “两岸领导
人,” (“Leaders Across the Strait”), still in simplified Chinese, 
before settling on its current name on May 19, 2016. The earlier 
name-changing process echoed political developments in 
Taiwan, especially around the 2016 election. Since May 19, 
2016, however, the page has portrayed itself as a Taiwanese 
media outlet, with a name in traditional Chinese characters.

The owner of the Facebook page is 中華微視 (“China VTV” 
or “CVTV”), a product of 微视网络科技江苏有限公司 (“VTV 
Internet Technology Jiangsu Limited Co.”). According 

39 DFRLab query using CrowdTangle. performed on November 22, 2020.
40 “董事长简介,” (“Introduction of the Chairman”), Elion Group, accessed on November 22, 2020, http://www.elion.com.cn/index.php?menu=232; DFRlab via 
QCC, performed on November 22, 2020, https://www.qcc.com/firm/6a81f38e173ffb92e150aae5254d33b2.html; Alexander Bowe, China’s Overseas United 
Front Work Background and Implications for the United States, US-China Economic and Security Review Commission, August 24, 2018, https://www.uscc.
gov/sites/default/files/Research/China%27s%20Overseas%20United%20Front%20Work%20-%20Background%20and%20Implications%20for%20US_fi-
nal_0.pdf

to a search on QCC.com, an open-source platform for 
public information about Chinese companies, the majority 
shareholder of VTV Internet Technology Jiangsu Limited 
Co. is 亿利资源集团有限公司 (“Elion Group”), an energy 
company based in Erdos, Inner Mongolia, whose chairman 
of the board, Wang Wenbiao, is a businessman who also 
holds important position in the CCP’s Chinese People’s 
Political Consultative Conference, the “highest-ranking 
entity overseeing the United Front system.” 

Social Media Findings

Screenshot revealing the sequence 
of name changes the Facebook page 
(currently named) “兩岸頭條” (“Headlines 
Across the Strait”) has undergone.39



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

13

While the official websites for CVTV (http://www.cvtv.us/ 
and http://zhonghuaweishi.cn/) and the its channel on the 
Chinese mainland-facing video platform 西瓜视频 (“iXigua”) 
only feature a limited number of videos on Chinese culture 
(e.g., Chinese calligraphy, film, and festivals), its channels 
on Facebook and YouTube, platforms accessible to 
Taiwanese citizens, have a number of political commentary 
videos.42 Out of the political content on these pages, 
the general sentiment is anti-Tsai Ing-wen and pro-
reunification. For example, the YouTube channel 中華微視 
(“China VTV”) features videos with outspoken pro-China 
Taiwanese celebrities, including Joyce Huang, a famous 
TV commentator; Wang Ping-chung, a senior official with 
the New Party; and XiaoYu, a Taiwanese YouTuber with 
more than 7,520 followers who previously lived in mainland 

41 DFRlab via QCC, performed on November 22, 2020, https://www.qcc.com/firm/6a81f38e173ffb92e150aae5254d33b2.html

42 “Taiwan Headlines,” Facebook page, accessed on November 22, 2020, https://www.facebook.com/taiwanheadlines/;%20; “China VTV,” Facebook page, ac-
cessed on November 22, 2020, https://www.facebook.com/Chinavtv/about/?ref=page_internal9aNdZT2R7PDsS2_zMWb0SQ?e=NMDZoT&CID=9304ecc3-
4d44-5285-0703-801b0015eba0. “China VTV,” China VTV, accessed on November 22, 2020, http://zhonghuaweishi.cn/; ”China VTV,” YouTube video, ac-
cessed on November 22, 2020, https://www.youtube.com/channel/UCZlZ8IDyZxRjeBfGfBrdz0w.
43 Taiwan Headlines, “I saw a 25-year-old unarmed police officer killed. There were several people around watching the scene and taking pictures. This image 
was taken in today’s Taiwanese society, in the ecstasy of ‘Taiwan value’ that Tsai Ing-wen was proud of.” Facebook post, July 4, 2019, https://www.facebook.
com/taiwanheadlines/photos/a.853898308065031/2296908357097345/.
44“柯文哲：想知道蔡總統的台灣價值是什麼” (“Ko Wen-je: I want to know what does Taiwan value means for President Tsai”), Central News Agency, January 
23, 2018, https://www.cna.com.tw/news/firstnews/201801230117.aspx; 蕭婷方, “當著柯文哲面 蔡英文說明「台灣價值」” (“In front of Ko Wen-je, Tsai Ing-Wen 
explained Taiwan Values” ), Liberty Times, January 26, 2018, https://news.ltn.com.tw/news/politics/breakingnews/2323764
45 鄒鎮宇, “影／勇警遭殺乘客全圍觀？女乘客「淚PO全程」訴真相：怎麼救？你教我” (“Passengers did nothing on the scene of the murdered police? The fe-
male passenger posted the whole story in tears, telling the truth: how to save the police? you tell me!”), ETtoday, July 11, 2019, https://www.ettoday.net/
news/20190711/1486908.htm

China. Some of the channel’s videos targeted the 
Tsai Administration with titles like朱立倫體檢蔡英
文：蔡英文執政三年，把台灣民主踩成重殘... (“Zhu 
Lilun’s criticism towards Tsai Ing-wen: Tsai Ing-
wen has been in power for three years and has 
greatly compromised Taiwan’s democracy”) 
and “不祥之兆！蔡英文聖露西亞演說 升“國旗”卻掉下
來場面尷尬” (“Bad omen! During Tsai Ing-wen’s 
St. Lucia speech, the ‘national flag’ that was 
supposed to be raised fell off, the scene was 
embarrassing”). While not directly targeting 
the 2020 presidential election in Taiwan, the 
content was likely intended to instill a negative 
impression of Tsai and sway potential voters 
away from supporting her. 

The two Facebook pages for CVTV, 兩岸頭條 
and 中華微視, have both promoted misleading 
information intended to discredit Tsai and her 
administration. For example, a post on July 
4, 2019, included a picture of people taking 
pictures of a violent interaction between police 
and a passenger on a train. The caption said, “I 
saw a 25-year-old unarmed police officer killed. 
There were several people around watching the 
scene and taking pictures. This image was taken 
in today’s Taiwanese society, in the ecstasy of 
‘Taiwan value’ that Tsai Ing-wen was proud of.”43

As of November 10, 2020, the post had 588 
engagements, although the page’s 754,831 
followers would have had access to this post. 
While directly calling out Tsai, the post also 
intended to discredit the “Taiwan values” of the 
Tsai administration, thereby notionally linking 

the people in the photo with Tsai. The term “Taiwan values” 
was introduced by Tsai in 2018 – although the precise 
definition was not clear, she has used the term to refer to 
the importance of “Taiwan national sovereignty.”44 

The photo used in the post, however, misrepresented the 
actual situation. Although the police officer was killed by 
a passenger with mental issues, the people in the same 
car of the train did not stand by the situation. In a news 
article published by ETtoday, an online outlet owned by 
the popular EBC News (“東森國際”), a witness at the scene 
recounted what actually happened.45 The passengers who 
were filming the scene were requested to do so by the train 
conductor, and they were also advised by the police to not 

Screenshot from QCC.com showing that the majority shareholder for 中華微視/
中华微视 (“CVTV”), is Elion Group.41



14

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

come close to the conflict.46 Even so, passengers across 
the carriage were trying to help in different ways, including 
helping the police and finding first-aid tools.47

The screenshot of the post (top) by Taiwan Headlines with the caption “I 
saw a 25-year-old unarmed police officer killed. There were several people 
around watching the scene and taking pictures. This image was taken in 
today’s Taiwanese society, in the ecstasy of ‘Taiwan value’ that Tsai Ing-wen 
was proud of.” The bottom two photos, on the other hand, showed that two 
passengers tried to help police officers control the situation.48

46 Ibid.

47 Ibid.
48 Taiwan Headlines, “I saw a 25 years old policeman killed;” 鄒鎮宇, “Passengers did nothing on the scene of the murdered police?”; “勇警遭捅流血緊抱壓制嫌
犯…送醫命危 網看影片超心疼” (“Brave police was stabbed and hugged tightly to restra the suspect...He was sent to a doctor and his life was in danger.”), SET 
News, July 3, 2020, https://www.setn.com/news.aspx?newsid=564691
49 Brian Hioe, “Fighting Fake News and Disinformation in Taiwan: An Interview with Puma Shen,” New Bloom, January 6, 2020, https://newbloommag.
net/2020/01/06/puma-shen-interview/. 
50 “【台語成紅色滲透利器】連台灣人都認不出來！中共官媒記者當起台 YouTuber ，每週發影片穿插台語散播假消息,”  (“Taiwanese becomes the weapon for ‘red infil-
tration” Even Taiwanese people cannot recognize the accent! Journalist from Chinese state-controlled media is now a YouTuber who posts videos of disin-
formation with Taiwanese dialect every week”), Buzz Orange, October 25, 2019, https://buzzorange.com/2019/10/25/china-journalist-youtuber/, 
51 玉山腳下, “蔡英文賣台證據前，實錘！到底誰在愛台灣？誰在害台灣？！” (“With the evidence of Tsai Ing-wen selling Taiwan, solid proof! Who loves Taiwan? Who 
is harming Taiwan?!”), Facebook Video, August 23, 2019, https://www.facebook.com/watch/?v=2480426898881897; the YouTube video is no longer avail-
able.See “「蔡英文賣台」影片竟是統戰手法 調查局：轉傳恐觸法” (“’Tsai Ing-wen selling Taiwan‘ video is united front work; Investigation bureau: reposting the 
video can violate the law”), Apple Daily, October 21, 2019, https://tw.appledaily.com/local/20191021/25CAUQ6O7HIDYF7GXU5AG4TS6Y/ for factchecking.

YouTube

YouTube is a popular source for news among Taiwanese 
citizens, and the platform contains posts of pro-China 
disinformation that attempt to discredit Taiwan’s 
independent government as well as Tsai’s presidency. 

Previous researchers found that Chinese influencers 
use YouTube to shape narratives around Taiwanese 
affairs with varying degrees of success. Influence 
operations researcher Puma Shen observed 
advertisements recruiting Taiwanese YouTube 
influencers posted by organizations affiliated 
with the United Front Work Department.49 One 
widely studied YouTube channel is “Xida speaks 
on Taiwan at the foot of Yushan,” which features 
videos of Chinese National Radio journalist Zhang 
Xida speaking Mandarin with a Taiwanese accent 
and attacking Tsai, her administration, and the DPP 
broadly.50 China National Radio is state-owned 
media in close contact with the CCP and often 
features videos targeting a Taiwanese audience, 
indicating the party-state’s intention of directly 
influencing Taiwanese citizens. Included among 
these operations, Zhang’s YouTube channel – 
now removed – spread disinformation about Tsai, 
accusing her of “selling Taiwan” to Japan and 
jeopardizing national interest while supporting 
the claim with unrelated evidence of legitimate 
international trade.51 As of November 11, 2020, 
“XiDA Speaks on Taiwan at the foot of Yushan” had 
removed all of its data and changed its name to “吵
新聞” (“Loud News”), but an associated Facebook 
page with much fewer followers was still operating. 
Created in 2014, the YouTube channel acquired 
around 5,910 subscribers by August 2020.

With unclear links to the party-state, unlike 
Zhang’s channel, another channel 点亮历史【真
相解密 最新史料 欢迎订阅 (“Light up the history 
[the truth is deciphered; the latest historical 
materials; welcome to subscribe]”) spreads 
similar disinformation about Tsai and promotes 

narratives about China’s assertiveness toward reuniting with 
Taiwan, including discussing possible military interventions. 



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

15

The channel garnered 160,367,730 views and more than 
256,000 followers between when it first joined YouTube 
on September 28, 2018, and November 11, 2020. Some of 
the video titles, posted in the lead up to the January 2020 
presidential election, included “北京放话了：统一后台湾可以拥
有这10项权利。台民众大吃一惊！” (“Beijing announces: Taiwan 
can have these 10 rights after reunification. The people in 
Taiwan were surprised!”), which had garnered 3,320 likes 
as of November 11, 2020, and “刚刚蔡英文又来忽悠：大陆很
穷的。北京：全面叫停！” (“Just now, Tsai Ing-wen fooled the 
citizens again: the mainland is very poor. Beijing: Full stop 
on Chinese Tourists to Taiwan!”), which had garnered 583 
likes as of November 11, 2020.53

Despite his outspoken pro-China political lean, the 
channel also attacked former Kaohsiung mayor 
Han Kuo-Yu, including after he announced the 
“20-Words Slogan” (the slogan: “國防靠美國, 科技
靠日本, 市場靠大陸, 努力靠自己,” which translates to 
“National defense depends on the United States, 
technology depends on Japan, the market 
depends on the mainland [China], and efforts 
depend on ourselves”).55 In a video titled “韩国瑜
捅了马蜂窝！习近平点名怒骂：吃里扒外！” (“Han Kuo 
Yu stabbed a hornet’s nest! Xi Jinping called out 
Han for being hypocritical, benefiting from China 
yet helping the enemies”), the narrator criticized 
Han for relying on Japan and the United States, 
China’s two biggest geopolitical rivals, while 

asking help from China.56 If this narrative had some source 
in CCP messaging, it would represent a turnabout for China, 
which is documented to have covertly supported Han’s 
successful mayoral campaign in 2018. Similarly, this would 
signal to any notionally pro-China Taiwanese politician that 
shifting away from reunification as an objective would not 
just lose them China’s support, but instead would subject 
them to its criticism and attacks.

An archived screenshot of Zhang Xida’s YouTube channel on August 18, 
2020, before it removed all of its data.52

52 玉山腳下, YouTube, archived on August 18, 2020, https://web.archive.org/web/20200818150004/https://m.youtube.com/channel/UCyx-
N7RptKcBH9dDVm9RZDQ/featured.

53 Light up the history [the truth is deciphered; the latest historical materials; welcome to subscribe], “Beijing announces: Taiwan can have these 10 rights 
after reunification. The people in Taiwan were surprised!”, YouTube video, March 5, 2019, accessed on November 11, 2020, https://www.youtube.com/
watch?v=b0n6u-gwoDM; Light up the history [the truth is deciphered; the latest historical materials; welcome to subscribe], “Just now, Tsai Ing-wen fooled 
the citizens again: the mainland is very poor. Beijing: Full stop on Chinese Tourists to Taiwan!”, YouTube video, August 1, 2019, accessed on November 11, 
2020, https://www.youtube.com/watch?v=d2X792s_XhA&t=256s.

54 Light up the history, “Tsai Ing-Wen fooled the citizens again.”
55 “韓國瑜：國防靠美國 科技靠日本 市場靠大陸 努力靠自己,” (“Han Kuo Yu: National defense depends on the United States, technology depends 
on Japan, the market depends on the mainland [China], and efforts depend on ourselves”), Yahoo News, April 11, 2019, https://tw.news.yahoo.
com/%E9%9F%93%E5%9C%8B%E7%91%9C-%E5%9C%8B%E9%98%B2%E9%9D%A0%E7%BE%8E%E5%9C%8B-%E7%A7%91%E6%8A%80%E9%9D%A0%E
6%97%A5%E6%9C%AC-%E5%B8%82%E5%A0%B4%E9%9D%A0%E5%A4%A7%E9%99%B8-%E5%8A%AA%E5%8A%9B%E9%9D%A0%E8%87%AA%E5%B7
%B1-023407925.html
56 Light up the history, “Han Kuo Yu stabbed a hornet’s nest! Xi Jinping called out Han for being hypocritical, benefiting from China yet helping the enemies,” 
YouTube video, April 28, 2019, accessed on November 11, 2020, https://www.youtube.com/watch?v=A3OxKEXPiZ8&t=7s.

A screenshot of a video posted to the “Light up the history” 
YouTube channel on August 1, 2020, with the title of “Just 
now, Tsai Ing-wen fooled the citizens again: the mainland is 
very poor. Beijing: Full stop on Chinese Tourists to Taiwan!”54



16

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

57 Ibid. 
58 Ibid. 
59 “大外宣”, YouTube List, http://youtube.board.tw/rank.php?tagid=15.
60 “Light up the history,” YouTube channel, accessed on November 11, 2020, https://www.youtube.com/channel/UCvYes_0afVM6GeTTFzELW4Q. 

YouTube users in Taiwan have also contributed to a list of 
channels, named “大外宣” (“External Propaganda”), that 
compiles channels deemed to be responsible for spreading 
pro-reunification narratives, propagating China’s soft 
power, and criticizing Taiwanese politicians.58 While there 
is no evidence directly connecting the fifty-nine channels 
in the list to each other, they all contain videos with long 
titles and title pages formatted similarly to those on “Light 

A screenshot of the video posted on August 1, 2020, with the title of “Han Kuo Yu 
stabbed a hornet’s nest! Xi Jinping called out Han for being hypocritical, benefiting 
from China yet helping the enemies.”57

Screenshot of the videos page for YouTube channel “Light up the 
history [the truth is deciphered; the latest historical materials; 
welcome to subscribe]”59  (top), side-by-side with two other 
YouTube channels, 有猫腻来啦 (“There is something hidden,” bottom 
left) and 洞察天下 (“Insight into the world,” at bottom right), that 
feature similar video formats and propagandistic themes.60 

up the history,” though the content is 
different for each channel. YouTube 
users in Taiwan have also contributed 
to a list of channels, named “大外宣” 
(“External Propaganda”), that compiles 
channels deemed to be responsible for 
spreading pro-reunification narratives, 
propagating China’s soft power, and 
criticizing Taiwanese politicians.58 While 
there is no evidence directly connecting 
the fifty-nine channels in the list to each 
other, they all contain videos with long 
titles and title pages formatted similarly 
to those on “Light up the history,” though 
the content is different for each channel. 

Among these similar seeming channels, 
only four of them exclusively focus on Taiwan, including 
a channel called 我愛台灣 (“I love Taiwan,” in traditional 
Chinese), which has over 18,100 subscribers, and another 
channel called “健康與健康生活” (“Health and Healthy Life”), 
with 22,900 subscribers. A third channel, 台湾新闻 Today 
(“Taiwan News Today”), had 804,978 views as of November 
11, 2020, but did not disclose the number of subscribers on 
the page, and a final channel, “更新新聞” (“Update News”), 
had over 54,300 subscribers. The layout of the videos 
differed a bit from the previous style but followed similar 
patterns of adding emotive news headlines in large fonts 
to the video title page and narrators appearing in voice 
only (i.e., not showing their faces). The remaining thirty-
seven YouTube channels that touched on Taiwan’s politics 
also propagated narratives on other adversarial powers, 
including the United States, pro-independence Hong Kong 
activists, and India. These narratives also aligned with the 
official tone of the Chinese government.



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

17

Three screenshots showing the videos page for YouTube channels 
“I love Taiwan” “Health and Healthy Life,” and “Taiwan News 
Today.” The title page for the videos are mostly similar to the 
others in the list and to the “Light up the history” page.61

61 “There is something hidden,” YouTube channel, accessed on November 11, 2020, https://www.youtube.com/channel/UChcKM-XUrL4AjzFJOYEgdQQ; 
“Insight into the world,” YouTube channel, accessed on November 11, 2020, https://www.youtube.com/channel/UCMrOWtXrYPXtpTv9TQW8CiQ.
63 “BBS-themed movie stirs up campuses,” Taiwan Today, June 8, 2020, https://taiwantoday.tw/news.php?unit=10,23,45,10&post=16736. 
64 “帶風向？做新聞？政府和媒體在PTT的行為數據大解密！,” (“Setting the Trend? Working on the News? The government and the media deciphered PTT behav-
ioral data.”), Big Data Group, April 5, 2016, https://group.dailyview.tw/article/detail/975 
65 吳學展, “【解構 PTT】有自己的法律、法院和貨幣，沒被臉書淘汰的 PTT 是台灣民主化的重要推手” (“[Deconstruction of PTT] It has its own laws, courts, and cur-
rency. PTT, which has not been outcompeted by Facebook, is an important driving force for democratization in Taiwan”), Buzz Orange, November 12, 2015, 
https://buzzorange.com/2015/11/12/ptt/

PTT

Besides Facebook, Twitter, and YouTube, US platforms that 
are well-studied, China also targets Taiwan on social media 
platforms that are primarily used by Mandarin speakers. 
These platforms include the micro-blogging and bulletin 
board platforms PTT, Dcard, and Weibo. 

PTT is a nonprofit bulletin board system in Taiwan on 
which anonymous users discuss politics, anime, gossip, or 

any other subject of interest on over 20,000 bulletin 
boards.63 Founded in 1995 by a college student at 
National Taiwan University and run by a student 
organization named Electronic Bulletin Board System 
Research Group, National Taiwan University, it is one 
of the most popular social media platforms in Taiwan 
among the younger generations, with over 560,000 
users in Taiwan as of 2016.64 PTT also attracts overseas 
users from the United States, China, Japan, and 
Hong Kong. The platform plays an important role in 
organizing protests, revealing political scandals, and 
stoking vehement debate around political issues.65 

Prior to 2019, the platform was notorious for spreading 
disinformation, including from China and domestically 
from Taiwan. For example, in May 2019, a claim that 
Honduras was considering breaking diplomatic ties 
with Taiwan was spread on the platform by a content 
farm based in China.66 The Su Chii-cherng incident, 
perhaps, provides a more ignominious example of 
the platform being used to spread misinformation.67 
Following the Osaka typhoon in 2018, internet users 
on PTT started to single out Taiwan’s lead diplomat, 
Su Chii-cherng, in the city for a failure to successfully 
evacuate tourists from the island after the typhoon. 
An unsubstantiated – and ultimately false – claim that 
China, and not Taiwan, had assisted in the evacuation 
went viral, picking up mainstream media attention, 
which led to attacks on Osaka-based Taiwan officials. 
The claim was initially traced back to a Chinese IP 
address in Shanghai, but the Taipei District Prosecutor’s 
Office found that the pro-DPP “Green Camp Internet 
Army” leader Slow Yang was responsible for fueling 
its spread on PTT. The incident, which culminated 
with Su’s suicide, prompted the platform to suspend 
registration for a year and a half.68

Throughout the entire 2020 presidential campaign 
in Taiwan, PTT did not accept new users and actively 
monitored its existing users, especially suspicious 
activities from shared IP addresses, reports from other 

users, and obvious bot-like behaviors. It actively executed a 
strict set of rules – adapted from previously established rules 
– on content moderation during the election period. Among 
the preexisting rules included that a newly registering user 
would have to verify their employers and schools prior to 
completing registration; on the “Gossip” board, a new user 
is required to log onto the platform for a total of 700 days 
before he or she can post to the board; on the same board, 
a user is only allowed to post one piece of news per day 
and, if he or she is to post a news item older than three days, 
there needs to be a newly written introduction over 20 
words, thereby preventing the simple copying and pasting 
of the news; and the board owner has the ability to shut 



18

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

The full list of channels in the YouTube network described above that propagate pro-China narratives with similar cover page 
layout and narrating styles.62

62 “I love Taiwan,” YouTube channel, accessed on November 11, 2020, https://www.youtube.com/channel/UCWseNYlLVeLyGDgU6gZtiUg; “Taiwan News 
Today,” YouTube channel, accessed on November 11, 2020, https://www.youtube.com/channel/UCRAnkVn_Y67LUA-bmHc-ytg.



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

19

off an account for a designated period of time if the user is 
found to violate the rules.69

After the suspension of account registration, the Global 
Taiwan Institute and users on PTT speculated that the 
Chinese government was buying PTT accounts.70 According 
to the Global Taiwan Institute, PTT accounts were sold on 
multiple platforms, including Taobao, the Chinese equivalent 
of eBay, for a price as high as NTD 200,000 (approximately 
USD $6,500). The price of the accounts increased with the 
length of time the account had been active on the platform, 
which makes the account more readily usable for posting 
on popular boards with larger traffic.71

There is no clear evidence, however, of large-scale 
information operations linking back to the Chinese party-
state on PTT during the 2020 presidential election period, 
as investigators from Graphika, Institute for the Future’s 
(IFTF) Digital Intelligence Lab (DigIntel), the International 
Republican Institute (IRI), among others, have as yet not 
identified any.72 The actual influence upon the platform by 
the purchased accounts is not likely to be as significant as 
the speculation by the Global Taiwan Institute suggested. 
As apparent by the platform’s announcements, it actively 
removes individual accounts used by multiple persons, 
networks of accounts with fake personas run from the same 
IP addresses, accounts that have been repeatedly reported 
by other users, and accounts that are marketed as for sale 
on and off the platform. In 2019, the platform posted 1,380 
announcements of such removals, marking a 64.87 percent 
increase from 2018 and a 77.83 percent increase from 2017. 

Concurrent with the removals, there is an increasingly robust 
awareness among PTT users of “網軍” (“internet armies”) 
operating out of China or Taiwan and the detrimental 
impact of disinformation, which helps create more resilience 
against both. According to the PTT fandom site, the 2019 
catchphrases of the platform included “1450” and “March;” 
the former referred to the pro-DPP “Green Camp Internet 
Army,” while the latter was a reference to the information 

flooding of “Di Ba” as well as Han Kuo-yu supporters on the 
internet.73 The DFRLab found that it is common for users to 
question the political affiliation of a user after they post a 
politically controversial opinion to the bulletin board. The 
focus on the intention of the user has better equipped other 
users to generally view all posts on the platform with a more 
critical eye.

Dcard

Dcard is a for-profit, anonymous bulletin board system that 
is only accessible to college students and attracts those 
who prioritize privacy. Unlike PTT, where popular topics 
are politically related, Dcard is an anonymous platform that 
allows users to share candid thoughts without concern of 
attribution. Account profiles can only publicly reveal the 
school and gender of the user, and individuals often hide 
their schools by using “淡水大學” (“Danshui University”), a 
nonexistent university, as their school name. Besides the 
intimacy the platform has cultivated, however, anonymity 
is problematic as information posted to the platform can 
be hard to validate, given the extremely limited information 
required by the platform. Popular topics on Dcard include 
makeup products, clothing style, and relationship issues.74 

As of 2016, the platform had 8 million active unique users 
monthly.75

To add security to the anonymous discussion among the 
users, Dcard requires them to not only supply an email 
address affiliated with an educational institution but also 
requires the users to provide personal information – not for 
public release – for the platform administrators to review 
on a periodic basis.76 The strict rules of registration help in 
limiting non-Taiwanese users and covert influence campaign 
on the platform. No users are allowed to post more than five 
original posts in a single day (though they can comment 
on other posts freely), reducing the possibility of flooding 
information and organized, inauthentic information 
operations.77 Unlike PTT, which only allows users to like 

66 66 許銘洲, “國安單位：PTT竟成北京撕裂台灣的假新聞登陸堡壘 ◎民報 2018-10-22 National Security Unit: PTT has become Beijing’s fake news landing point and 
has torn Taiwan apart ◎Min Bao 2018-10-22,” Taiwan Justice, October 22, 2018, https://www.taiwanjustice.net/2018/10/22/國安單位：ptt竟成北京撕裂台灣的
假新聞登陸堡壘.
67 Ko Tin-yau, “How fake news led to suicide of Taiwan representative in Osaka,” Ejinsight, September 19, 2018, https://www.ejinsight.com/eji/article/
id/1947349/20180919-how-fake-news-led-to-suicide-of-taiwan-representative-in-osaka 
68 Everington, “DPP influencer Slow Yang;” 陳民峰, “民進黨基層要求開除楊蕙如黨籍外傳楊已於上周六齣境” (“The grassroots of the DPP demanded expulsion of Yang 
Huiru from the party and rumor has it that Yang left the country last Saturday”), RFI, October 12, 2019, https://www.rfi.fr/tw/%E6%B8%AF%E6%BE%B3%E5%8F
%B0/20191210-%E6%B0%91%E9%80%B2%E9%BB%A8%E5%9F%BA%E5%B1%A4%E8%A6%81%E6%B1%82%E9%96%8B%E9%99%A4%E6%A5%8A%E8%95%
99%E5%A6%82%E9%BB%A8%E7%B1%8D%E5%A4%96%E5%82%B3%E6%A5%8A%E5%B7%B2%E6%96%BC%E4%B8%8A%E5%91%A8%E5%85%AD%E9%B-
D%A3%E5%A2%83?fbclid=IwAR31IgxytubilA99jrrhF_tCPMllTcbiAy2SB7P5kVaqyWrw_QF2xQyvKOI&ref=fb_i 
69 吳學展, “(“[Deconstruction of PTT]”;勞倫溼, “PTT遭控是關西假新聞源頭？懶人包秒懂：消息為何越錯越離譜” (“PTT accused of being the source of fake news in 
Kansai? For the laziest people to understand: why the more wrong the message, the more ridiculous”), Daily View, September 18, 2018, https://dailyview.
tw/Popular/Detail/2722
70 Gary J. Schmitt and Michael Mazza, Binding the Enemy: CCP Interference in Taiwan’s Democracy, Global Taiwan Institute, October 2019, globaltaiwan.org/
wp-content/uploads/2019/10/GTI-CCP-Interference-Taiwan-Democracy-Oct-2019-final.pdf
71 “選舉近了創天價？PTT帳號登入5500次要賣10萬元” (“The election is closeby and the prices have skyrocketed? PTT account with 5500 login times market for 
100,000 TW Dollars.”), Liberty Times, November 12, 2018, https://news.ltn.com.tw/news/politics/breakingnews/2610114; 勞倫溼, “PTT accused of fake news 
in Kansai.”
72 Nick Monaco, Melanie Smith, and Amy Studdart, Detecting Digital Fingerprints: Tracing Chinese Disinformation in Taiwan, Institute for the Future’s Digital 
Intelligence Lab, Graphika, and The International Republican Institute, August 2020, https://www.iri.org/sites/default/files/detecting_digital_fingerprints_-_
tracing_chinese_disinformation_in_taiwan_0.pdf.
73 According to PTTPedia, the name “1450” came from an accusation that the Council of Agriculture hired four editors on a budget of 14.5 million Taiwan 
dollars in March 2019, under the DPP’s administration, in order to enact some control over . Meanwhile, “Green Camp Internet Army” is a reference to the 
DPP, which is known as “green” to the KMT’s “blue.” See also: “1450,” PTTPedia, https://pttpedia.fandom.com/zh/wiki/1450; “PTT鄉民百科” (“PTT Wiki-
pedia”), Pttpedia, https://pttpedia.fandom.com/zh/wiki/%E5%87%BA%E5%BE%81; “神回顧／辣個男人也沒缺席！「真鄉民才懂」的PTT年度10大流行語揭曉！” 
(“Review/He didn’t miss out! [Real PTT Villagers Would Know] PTT Top 10 Catch Phrase for Last Year”), Daily View, January 1, 2020, https://dailyview.tw/
Daily/2020/01/01?page=2.



20

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

or dislike a post, Dcard allows for a broader spectrum 
of reactions, with users being able to select emojis 
demonstrating love, surprise, laugh, amazement, and anger; 
this diversity facilitates a better understanding between 
author and viewer, as a simple like-dislike binary choice 
does not convey sentiment as clearly. Ultimately, Dcard is a 
less polarized, more restricted, and less politically involved 
community than PTT.

It is also hard to validate information operations on Dcard 
because of its anonymous user base. Unlike PTT, where 
there is an open library of users’ IP addresses and archives 
of their past activities, it is hard to distinguish between 
different users on Dcard, because, as mentioned, only 
gender and, if desired, school are listed for a given user. The 
Dcard community, like PTT, is active in removing reported or 
misleading content, which makes it hard to track information 
operations on the platform.

Weibo

Weibo, a Chinese platform, plays a unique role in the 
Taiwanese social media space, given its national origin. With 
its oversight over the platform, the Chinese government 
overtly dominates the narratives related to Taiwan. It is also 
popular among a small but significant number of Taiwan 
internet users, thus exposing them to the CCP’s narrative 
control. As of January 2020, 16 percent of internet users 
ages 16 to 64 in Taiwan reported that they use Weibo.78 

One example to illustrate China’s approach to promote its 
desired discourse and limit discussion of topics deemed 
nationally harmful occurred after a November 13, 2019, 
TAO press conference when a related hashtag made it to 
the most popular lists on both Weibo and DouYin China.79  

The hashtag, #国台办回应蔡英文涉港言论# (“#Taiwan Affairs 
Office Responding to Tsai Ing-wen’s Hong Kong Remarks#), 
spiked to the ninth place on the trending list of Weibo, with 
74,013 searches on November 13, 2019.80 As of August 29, 
68 original posts using the hashtag had generated 2,136 
engagements with 43.7 million views. Similarly, the hashtag 
spiked to the third place on DouYin on the same day with 
5,410,779 searches.

74 曾靉, “5年打造每月800萬不重複訪客，社群新星Dcard如何崛起？” (“In five years, there are over 8 million non repetitive visitors. How did Dcard make it?”), 
Business Next, May 10, 2017, https://www.bnext.com.tw/article/44423/how-social-media-dcard-reaches-millions-users; “口碑行銷｜PTT VS DCARD 兩大論壇
綜合比較” (“Brand Marketing|PTT VS DCARD Comprehensive Comparison of the Two Platforms”, GE Marketing, May 4, 2020, https://www.gemarketing.com.
tw/relatnews/research/ptt-dcard/
75 刘志远, “说说Dcard，聊聊台湾最火的大学生匿名社交” (“Dcard, Taiwan’s popular college student anonymous social media”), Woshipm, July 20, 2017, http://
www.woshipm.com/it/723144.html
76 @membersecurity, “卡友您好，這裡是 Dcard 帳號安全小組,” (“Hello fellow Dcarders, this is Dcard Mmber Security Group.”), Dcard, December 26, 2019, 
https://www.dcard.tw/f/trending/p/232763711
77 @dcard_support_1, “時事板板規 #2020/04/27 更新,” (“Politics Board Rule #2020/04/27 Update”), Dcard, August 29, 2019, https://www.dcard.tw/f/
trending/p/231960367
78 Simon Kemp, “Digital 2020: Taiwan.”
79 “国台办新闻发布会辑录（2019-11-13）” (“Taiwan Affairs Office Press Conference  Compilation (2019-11-13)”), Taiwan Affairs Office of the State Council PRC, 
November 13, 2019, http://www.gwytb.gov.cn/m/speech/201911/t20191113_12217901.htm.
80 ”#Taiwan Affairs Office Responding to Tsai-Ing Wen’s Hong Kong Remarks#”, Weibo hashtag, accesssed on Novemer 13, 2019, https://s.weibo.com/wei-
bo?q=%23%E5%9B%BD%E5%8F%B0%E5%8A%9E%E5%9B%9E%E5%BA%94%E8%94%A1%E8%8B%B1%E6%96%87%E6%B6%89%E6%B8%AF%E8%A8%80
%E8%AE%BA%23

Screengrab of the array of reactions available to Dcard 
users.



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

21

A search using Enlightent showed that the hashtag #国台办回应蔡英文涉港言论# (“#Taiwan Affairs Office Responding to Tsai Ing-wen’s 
Hong Kong Remarks#) went viral on DouYin and Weibo.81

81 DFRLab via Englightent, performed on November 13, 2020. 
82 “Topic Host Introduction”, Weibo, https://huati.weibo.com/about/host.
83 DFRLab search of #Taiwan Affairs Office Responding to Tsai Ing-wen’s Hong Kong Remarks# on Weibo, accessed on November 23, 2020, https://s.weibo.
com/weibo/%2523%25E5%259B%25BD%25E5%258F%25B0%25E5%258A%259E%25E5%259B%259E%25E5%25BA%2594%25E8%2594%25A1%25E8%258
B%25B1%25E6%2596%2587%25E6%25B6%2589%25E6%25B8%25AF%25E8%25A8%2580%25E8%25AE%25BA%2523?topnav=1&wvr=6&b=1, archived link 
can be found here, https://archive.is/dXS8U.
84 “#3 Taiwanese Residents arrested for jeopardizing national security #,” Weibo hashtag, accessed on November 13, 2020, https://s.weibo.com/weibo/%23
3%E5%90%8D%E5%8F%B0%E6%B9%BE%E5%B1%85%E6%B0%91%E6%B6%89%E5%AB%8C%E5%8D%B1%E5%AE%B3%E5%9B%BD%E5%AE%B6%E5%AE%
89%E5%85%A8%E8%A2%AB%E6%9F%A5%23.
85 “3 Taiwanese Residents arrested for jeopardizing national security,” Weibo keyword search, accessed on November 13, 2020, https://s.weibo.com/weibo
/3%25E5%2590%258D%25E5%258F%25B0%25E6%25B9%25BE%25E5%25B1%2585%25E6%25B0%2591%25E6%25B6%2589%25E5%25AB%258C%25E5%2
58D%25B1%25E5%25AE%25B3%25E5%259B%25BD%25E5%25AE%25B6%25E5%25AE%2589%25E5%2585%25A8%25E8%25A2%25AB%25E6%259F%25A5
?topnav=1&wvr=6&b=1%22%20\.

The hashtag’s propagation did not involve 
organic discussion among ordinary users but 
instead predominantly consisted of promotion 
by government-affiliated accounts. Sixty-six out 
of the sixty eight original posts were created by 
accounts belonging to central and local government 
institutions as well as government-operated media. 
These accounts did not hide their identities, as the 
ownership of the accounts was verified by Weibo. The 
“host” of the hashtag was the account for People’s 
Daily, the official public media in China. On Weibo, an 
account can “host” a hashtag, allowing its operator 
to write an introduction to the hashtag at the top of 
the hashtag’s page that, in turn, sets the tone for the 
discussion and the guiding narratives for using it. A 
host can also manually adjust the recommendation 
feed of both posts and users and limit certain users 
from posting.82 

Moreover, as the hashtag attracted attention because 
of inauthentic traffic used to amplify it, another 
hashtag, “#3名台湾居民涉嫌危害国家安全被查#” (“3 
Taiwanese residents arrested for jeopardizing 
national security”), referring to a less CCP-friendly 
topic brought up at the same press conference, was 
downplayed by the government. The discussion 
under the latter hashtag had a mere five posts 
that generated a total of sixty engagements and 
attracted 886,000 views.84 The entire pool of posts 
under a search query for a keyword version of the 
hashtag (i.e., minus the “#” at the front and back) 
“3名台湾居民涉嫌危害国家安全被查” yielded 126 posts 
and generated many fewer engagements than the 
hashtag concerning Tsai.85 Although similar to the 

A screenshot from the hashtag page of  #国台办回应蔡英文涉港言论# 
(“#Taiwan Affairs Office Responding to Tsai Ing-wen’s Hong Kong 
Remarks#) showed that the host of the topic is People’s Daily’s verified 
account on Weibo (red box). Under this hashtag, the introduction 
explained at length how “DPP authorities have been using the situation 
in Hong Kong to make political maneuvers” and encouraged a specific 
response from users.83



22

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT
first hashtag where a majority of the traffic came from 
government-affiliated accounts, People’s Daily, or other 
government-owned media, those same party-state entities 
chose not to host the topic, demonstrating government 
disinterest in bringing media or popular attention to the 
topic. This motivation aligns with the discourse power 
philosophy of the CCP, which outlines a need to divert 
attention from potentially negative content regarding the 
CCP or the direct challenge of its actions.

The overseas effect of Weibo information 
operations

These mainland-oriented information operations are 
intended to produce a more patriotic audience convinced 
by China’s official narratives and who would spontaneously 
amplify propaganda around “One China” policies on foreign 
platforms, to shape the discourse overseas. Previously, after 
the 2016 Taiwan presidential election, a Baidu Tieba (Chinese 
Bulletin Board System or BBS platform) branch named Di 
Ba, comprised of Chinese internet users famous for trolling 
in other BBS platforms, launched an organized operation 
aiming to flood Facebook comments of pro-independence 
politicians and media outlets with harsh criticism, 
including Tsai, SET News Channel, Apple Daily (News). Di 
Ba motivated its followers to flood Tsai’s Facebook page 
with a clear division of labor under the umbrella themes of 
socialism guidelines, symbolic poems and songs that trigger 
homesickness, as well as the national anthem of China 
that tells of the CCP victory in 1949, a direct rebuke to the 
Taiwan’s KMT origins. Di Ba also encouraged its followers to 
use memes and non-violent words extensively during the 
“march.”86

Although the behavior of Di Ba showed no direct link to 
the CCP or its leadership, it was positively received on 
domestic Chinese social media platforms, with several 
government accounts including the Central Committee of 
the Communist Youth League, applauding the information 
operation.87 The administrators of Di Ba later established 
social media accounts on various Western social media 
platforms, including Facebook and Twitter. Moreover, official 
media outlets including People’s Daily and Global Times 
also published several op-eds commenting on the “rising 
discourse power” of the millennials on the international 
stage.88 

Yet these organic propaganda operations on foreign 
platforms do not always achieve what is intended. Taiwanese 
citizens who witnessed large-scale operations expressed 
emotions of sarcasm across platforms (Facebook, PTT, 
Dcard), seeing these internet users as mouthpieces of the 
CCP and as forces that further alienate Taiwan from mainland 
China. As a matter of fact, one of the posts that received the 
highest engagement rates under the topic of “Di Ba March” 
on Facebook was a news article in Liberty Times, one of 
the most popular news outlets in Taiwan, that reported on 
a British internet user’s efforts to garner 10,000 signatures 
for a petition that the British Parliament recognize Taiwan 
as a separate country; links to the article received more than 
15,000 likes.89

Similarly, in the lead-up to the Taiwan presidential election 
in January 2020, Chinese internet users also attempted 
to influence foreign political perspectives on Taiwan. For 
example, in August 2019, Coach, Givenchy, and Versace 
were attacked on Weibo because they listed Taiwan as a 
country on either their clothes or their websites. They 
received vehement responses both on Weibo and Instagram, 
where the three fashion brands released apologies to 
Chinese citizens and were forced to express clearly that 
they agreed with the “One China” policy.90 Patriotic Chinese 
trolls flooded the comments under the Coach apology and 
subsequent posts, holding firm to the narrative that Taiwan 
is a part of China. 

While China focused most of its messaging around Taiwan on 
its domestic audience, it nevertheless promoted that same 
messaging in a way that it might also persuade Taiwanese 
viewers to respond favorably to the narratives. Although 
the posts were sugarcoated in a “benevolent tone” and 
discussed political and economic benefits for the Taiwanese 
people, similar to the 2016 “Di Ba” incident, the narratives 
were met with significant backlash in Taiwan, provoking 
more anti-China and pro-independence sentiment.

One example was the response to China’s announcement 
of its “26 Measures.” In December 2019, a month before 
the 2020 presidential election, the Taiwan Affairs Office 
announced the publication of “《关于进一步促进两岸经济文化
交流合作的若干措施》” (“Several measures to further promote 
economic and cultural exchanges and cooperation across 
the Straits,” also referred to as “26 Measures”), a document 

86 李红梅, “如何理解中国的民族主义？：帝吧出征事件分析” (“How to understand China’s nationalism? An analysis on Di Ba’s March”), 国际新闻界 11(2016): 91-113, 
accessed on November 13, 2020, http://cjjc.ruc.edu.cn/CN/article/downloadArticleFile.do?attachType=PDF&id=608
87 共青团中央, “【90后，相信你们！[心]】#帝吧fb出征# ，可以看到中国迎来自信一代！他们自信地迈着阔步，天马行空地自由挥洒...” Weibo post, January 22, 2016, https://
www.weibo.com/3937348351/Dehp85q5d?type=comment
88 “社评：不必夸张“帝吧出征”的两岸负效果,” (“Op-Ed: Don’t exaggerate the negative effect of the Di Ba March on the cross-strait relationship”), Global Times, 
January 21, 2016, https://opinion.huanqiu.com/article/9CaKrnJTlIO; “人民日报评”帝吧出征”：展现不同以往的克制与温情” (“People’s Daily: Di Ba March reveals un-
precedented gentleness and self-control”), People’s Daily, January 28, 2016,
http://bj.people.com.cn/n2/2016/0128/c233086-27643686.htm.
89 陳伃軒, “英萬人連署 促承認台灣是國家” (Hundres of thousands of people in the UK signed for a petition to recognize Taiwan as an independent country”), 
Liberty Times, January 21, 2016, https://news.ltn.com.tw/news/politics/paper/951152?fbclid=IwAR2WfeZ3THUI-IwKD2ezZHLhim6Zc_DgyI-a-g8cGwL8wX-
7GtJhJ8_u4FUs
90 @Versace, ““I am deeply sorry for the unfortunate recent error that was made by our Company and that is being currently discussed on various social 
media channels.” Instagram post, August 11, 2019, https://www.instagram.com/p/B1BM54AiL7D/; @Coach, “Coach respects and supports China’s sovereignty 
and territorial integrity...” Instagram post, August 12, 2019, https://www.instagram.com/p/B1DNXmVgzGF/; Coach蔻驰, “COACH一贯尊重并维护中国主权及领土
完整...”, Weibo post, August 12, 2019, https://weibo.com/1916986680/I1RB0fDvT?from=page_1006061916986680_profile&wvr=6&mod=weibotime; Versace范
思哲官方微博, ““我对我们公司近期造成的一个失误而深感抱歉，目前该事件正在社交媒体上被讨论...” Weibo post, August 11, 2019, https://weibo.com/2356563467/I1K-
cm9Glg?from=page_1006062356563467_profile&wvr=6&mod=weibotime&type=comment&ssl_rnd=1606278919.6941#_rnd1606278921105, https://weibo.
com/2356563467/I1Kcm9Glg?from=page_1006062356563467_profile&wvr=6&mod=weibotime&type=comment#_rnd1598243917757; 
Givenchy紀梵希, “致各位关心纪梵希品牌的朋友...” (“To all the friends who care about Givenchy...”), Weibo post, August 12, 2019, https://weibo.com/1912136333/
I1SdUlBMy?from=page_1006061912136333_profile&wvr=6&mod=weibotime&type=comment#_rnd1598243951532.



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

23

intended to demonstrate China’s economic assistance 
to Taiwan businesses and investors, as well as political 
assistance the island’s citizens in times of emergency.91

Following the announcement, the United Front Work 
Department adopted a strategy specifically for digital 
audiences, organizing information promotion on the 
“positive influence” of the 26 Measures and circulating it 
both to Chinese and Taiwanese media outlets and on social 
media platforms. As a part of this strategy, the hashtag #央
视主播喊湾湾回家# (“#CCTV anchor called wanwan home#”) 
went viral on different Chinese social media platforms on 
November 5, 2019, alongside a video of a news anchor 
commenting on the 26 Measures.92 In the short video, a 
news anchor for China Central Television, a government-
owned television channel, is seen encouraging “Wanwan” 
(a popular nickname for Taiwan on Chinese social media) 
to come home to China under the CCP. On DouYin, the 
hashtag trended for 2 hours and 10 minutes and ranked 
as high as the eighth most popular search on November 
5, 2019. On Weibo, the hashtag trended for 14 hours and 
40 minutes and ranked as high as the second most popular 
search on Weibo on November 5, 2019. Of the 194 original 
posts on November 5 to use the hashtag, forty-seven were 
produced by government-related accounts. The hashtag 
gained renewed attention on December 19, primarily led 
by the government-owned accounts. Out of the twenty-
two posts published after November 30, fifteen were 
posted by local government-owned accounts; three were 
posted by the official administrator account for “Di Ba” 
the aforementioned Baidu Tieba (BBS) of Chinese internet 
users responsible for the 2016 anti-Taiwan independence 
information operation on Tsai Ing-wen’s Facebook page.93

A search by enlighten shows that on November 5, 2019, the hashtag #CCTV anchor called wanwan home# ranked as high as the 
second most popular search on Weibo with 97,604 searches.94

As of August 3, 2020, 277 total original posts used the 
hashtag, drawing over 35,000 engagements (including 
comments, reposts, and likes) and 440 million views 
on Weibo. Seventy-one of those 277 were produced by 
government-related accounts, including local political and 
legal departments, the Communist Youth League, university 
administrations, and police stations; and three were local 
information bot accounts verified by Weibo. 

Despite the positive image the Chinese government 
successfully pushed (in part using the “CCTV anchor called 
wanwan home” hashtag) around 26 Measures to its domestic 
audience, the video garnered vicious criticism and pushback 
on Taiwanese social media platforms. In November 2019, 
shortly after its release, the video went viral on Facebook in 
Taiwan, receiving total engagements of 186,664 interactions. 
Out of the 213 posts posted in November under the keyword 
search of “灣灣回家” (“Wanwan Come Home”), the sentiment 
was predominantly negative toward China and reunification, 
with some users comparing the future of reunification with 
what is going on in Tibet, Uighur, and Hong Kong. Other 
commenters used sarcastic memes and phrases similar to 
those the Chinese information operation used (including “Xi 
Xi” in referring to Tibet, “Jiang Jiang” referring to Uighurs, 
and “Xiang Xiang” in reference to Hong Kong) to criticize 
the system of “One Country, Two System.” Users also 
refuted the narratives by asserting that Taiwan was already 
home to Taiwanese citizens while China remained a foreign 
land. Finally, some users pointed out that “wanwan” was a 
phrase Chinese social media users originally used to mock 
Taiwanese people, alongside phrases including “井蛙” (“well 
frog”) and “Tai Ba Zi.”95

91 “逐条解读“26条措施”(“Interpretation of the ‘26 Measures’ article by article”), Xinhua News, November 5, 2019, http://www.xinhuanet.com/tw/2019-
11/05/c_1210341700.htm; “中國國台辦「26條」：台北指措施「名為惠台，實則利中」” (“China Taiwan Affairs Office 26 Measures: Tapei referred to it as ‘nominally bene-
fiting Taiwan, essentially benefiting China.’”), BBC News, November 4, 2019,
https://www.bbc.com/zhongwen/trad/chinese-news-50288963.
92 “# CCTV anchor called wanwan home #,” Weibo hashtag, accessed on November 24, 2020, https://s.weibo.com/weibo?q=%23%E5%A4%AE%E8%A7%86%
E4%B8%BB%E6%92%AD%E5%96%8A%E6%B9%BE%E6%B9%BE%E5%9B%9E%E5%AE%B6%23&Refer=hot_weibo. 
93 Marco Huang, “Chinese Netizens Flood Tsai Ing-Wen’s Facebook Page With Anti-Taiwan Independence Posts,” The Wall Street Journal, January 21, 2016, 
https://blogs.wsj.com/chinarealtime/2016/01/21/chinese-netizens-flood-tsai-ing-wens-facebook-page-with-anti-taiwan-independence-posts/
94 DFRLab used tool of Enlightent, performed on November 24, 2019.
95 The first is a reference to frogs inside a well who can only see the sky directly above, which is used to refer to people with limited knowledge, while the 
second is a defamatory term to imply that Taiwanese citizens are rednecks.



24

CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

A compilation of the screenshots showing three popular memes responding to the 
“Wan Wan, come back home” narratives and that demonstrate negative sentiment of 
Taiwanese internet users in a tone similar to that of the Chinese government.96

96 變態辣椒, “#變態辣椒漫畫 #rebelpepper ‘灣灣，回家吧！’...”, Facebook post, November 8, 2019, https://www.facebook.com/btlajiao/photos/2438742079568293; 
Nagee, “【灣灣～回家吧^_^】...”, Facebook post, November 6, 2019, https://www.facebook.com/nagee.tw/photos/10156365331987312; 迷因力量, “灣灣回家前傳+首
部曲...”, Facebook post, November 6, 2019, https://www.facebook.com/memepowertw/photos/a.113314556670743/142651420403723/.



CHINESE MESSAGING ACROSS THE STRAIT

25

T
he Chinese party-state has utilized various online 
platforms to exert influence, and the online media 
environment has become a fertile ground through 
which foreign agents like CCP propagandists – or 

their proxies – can exert that influence. Many Taiwanese 
people, especially the younger generations, rely on social 
media and other online sources for news, making them a 
primary venue for such information operations. 

The DFRLab found prolific pages or channels, with or 
without direct ties to the party-state, on Western platforms 
popular in Taiwan, including Facebook and YouTube, that 
are used to spread disinformation and pro-China and pro-
reunification narratives; they also criticized candidates 
that maintained a pro-independence stance, especially 
incumbent President Tsai-Ing Wen. Local Taiwanese 
platforms PTT and Dcard, with a stricter platform policy 
and their users’ increasing awareness of foreign infiltration, 
have demonstrated capabilities of managing disinformation 
through strict policy implementation. The party-state also 
strengthened information control on domestic Chinese 
platforms like Weibo, which strictly controls the narratives 
that domestic Chinese citizens would see but which are 
also visible to Weibo’s Taiwanese users. These controlled 
messaging efforts also have a spillover effect of encouraging 
like-minded Chinese citizens or diaspora communities who 
have access to the Western social media platforms to be 
more proactive in spreading pro-reunification narratives on 
Western platforms, including Facebook and Instagram.

The primary messaging out of China on social media 
platforms leading up to the 2020 presidential election in 
Taiwan was in line with its “One China” policy and an end goal 

Conclusion

of reunification. The specific approaches not only bolstered 
China’s soft power by highlighting potential benefits to the 
Taiwanese economy of cooperation while attacking the Tsai 
government’s own legitimacy, but also pushed negative 
messaging around the presidential candidates and other 
politicians who disagreed with or strayed from reunification 
as an ideal. 

These information operations appeared to be far from 
successful, as the increasingly influential younger 
generations in Taiwan remain adverse to mainland China 
and the CCP and are increasingly aware of the risks online 
information has brought to the democratic institutions in the 
society. Moreover, the younger generation has fewer familial 
ties to mainland China and increasingly consider themselves 
to be “Taiwanese” instead of “Chinese,” making reunification 
narratives appear outdated. In the end, whatever messaging 
the CCP tried to push regarding Taiwan and re-unification, 
either through official accounts or indirectly through its 
proxies and adherents, did not have a significant impact, 
as a notionally unfriendly Tsai administration won a healthy 
victory to stay in office.

Despite limited effect, it is unlikely that such Chinese efforts 
will soon subside. As the Tsai administration guards against 
such interference, however, special care must be given 
to distinguish the work of CCP propagandists from the 
earnestly held, pro-China beliefs of some Taiwanese citizens. 
The challenges of polarization and distrust that confront 
Taiwan go beyond the issue of foreign interference; they 
must be addressed in the same holistic way. 

Contributors
Iain Robertson served as lead editor and contributing writer. DFRLab staff conducted principal research and 
writing. Romain Warnault created the cover, and Eric Baker designed the layout. Alicia Fawcett contributed 
additional research.



Last updated August 17, 2020





The Atlantic Council is a nonpartisan 

organization that promotes 

constructive US leadership and 

engagement in international affairs 

based on the central role of the 

Atlantic community in meeting 

today’s global challenges.

1030 15th Street, NW, 12th Floor, 

Washington, DC  20005

(202) 778-4952 

www.AtlanticCouncil.org


